Zimowe problemy z dieslem
Wszystkie oleje napędowe zawierają parafinę, która jest uważana za ważny składnik tego paliwa z uwagi na wysoką liczbę cetanową. Parafina w paliwie ma zazwyczaj postać płynną, jednak gdy temperatura oleju napędowego znacznie spada, parafina zaczyna się krystalizować. Problem ten jest określany mianem wytrącania się parafiny — gdy paliwo zamarza, parafina się krystalizuje, powodując zablokowanie przewodów i filtrów paliwowych, a w niektórych przypadkach nawet uszkodzenie filtra paliwa. Oznacza to, że mogą wystąpić problemy z uruchomieniem silnika lub że w ogóle nie da się go uruchomić.
Problem ten występuje częściej w przypadku ekstremalnie niskich temperatur i dotyka raczej większe pojazdy użytkowe niż samochody osobowe i furgony, gdyż ich silniki są bardziej wyeksponowane. Większość dostawców oleju napędowego wzbogaca jednak to paliwo o dodatki ograniczające wytrącanie się parafiny. Jeśli masz problem z uruchomieniem silnika, możesz w następujący sposób sprawdzić, czy jest to efekt wytrącenia się parafiny:
- Sprawdź olej silnikowy
- Sprawdź bagnet olejowy, aby upewnić się, że olej silnikowy jest w stanie płynnym. Wytrącenie się parafiny z oleju napędowego może nastąpić w skrzyni korbowej. Jeśli tak się stało, nie uruchamiaj silnika.
- Sprawdź filtr paliwa
- Jeśli nie można uruchomić silnika po zmianie oleju, mogło dojść do zablokowania filtra paliwa przez wytrąconą parafinę. W paliwie można wtedy dostrzec biały lub żółty osad.
Jak można zapobiec wytrącaniu się parafiny?
Najprościej jest zapobiegać wytrącaniu się parafiny poprzez parkowanie pojazdu w ciepłym miejscu, np. w garażu lub na parkingu wewnętrznym. Jednak z uwagi na fakt, że nie zawsze jest to możliwe, można podjąć pewne kroki, które mogą pomóc w uniknięciu wytrącenia się parafiny w ekstremalnie niskich temperaturach.
- Parkuj pojazd tyłem do zimnego wiatru, tak aby komora silnika była przed nim osłonięta.
- Przed wyruszeniem w drogę zawsze rozgrzej silnik, pozwalając mu pracować przez dziesięć minut na biegu jałowym. Dzięki temu przed wyjazdem filtr i przewody nieco się rozgrzeją.
- Zawsze sprawdzaj, czy woda w zbiorniku oleju napędowego i filtrach jest w stanie płynnym.
- Nie dopuść do tego, aby pojazd zbyt długo stał nieużywany.
- Dbaj o to, aby zbiornik paliwa był maksymalnie wypełniony — pozwala to ograniczyć możliwość kondensacji pary wodnej na ściankach zbiornika.
- Wiele stacji paliwowych oferuje olej napędowy dostosowany do jazdy w warunkach zimowych. Stacje te sprzedają zimą paliwo odporne na temperaturę do -15°C. Dostępne są też dodatki do oleju napędowego, ale trzeba je zmieszać z paliwem przed oziębieniem, a nie po. Mogą one także wpłynąć na gwarancję silnika.
Zwróć się do lokalnego punktu dealerskiego Forda o poradę w kwestii dodawania specjalnych dodatków do paliwa, aby zapobiec wytrącaniu się parafiny. Odradzamy samodzielne podejmowanie tego rodzaju decyzji, gdyż lokalny punkt dealerski Forda będzie wiedzieć dokładnie, jaki rodzaj i jaką ilość dodatku trzeba zastosować, aby nie uszkodzić silnika.
Dodatkowe informacje
Zanieczyszczenie paliwa i woda w paliwie