Jakie są zimowe problemy z dieslem?
Kupuj z FordemSamochody dostawcze

Zimowe problemy z dieslem

Wszystkie oleje napędowe zawierają parafinę, która jest uważana za ważny składnik tego paliwa z uwagi na wysoką liczbę cetanową. Parafina w paliwie ma zazwyczaj postać płynną, jednak gdy temperatura oleju napędowego znacznie spada, parafina zaczyna się krystalizować. Problem ten jest określany mianem wytrącania się parafiny — gdy paliwo zamarza, parafina się krystalizuje, powodując zablokowanie przewodów i filtrów paliwowych, a w niektórych przypadkach nawet uszkodzenie filtra paliwa. Oznacza to, że mogą wystąpić problemy z uruchomieniem silnika lub że w ogóle nie da się go uruchomić.

Problem ten występuje częściej w przypadku ekstremalnie niskich temperatur i dotyka raczej większe pojazdy użytkowe niż samochody osobowe i furgony, gdyż ich silniki są bardziej wyeksponowane. Większość dostawców oleju napędowego wzbogaca jednak to paliwo o dodatki ograniczające wytrącanie się parafiny. Jeśli masz problem z uruchomieniem silnika, możesz w następujący sposób sprawdzić, czy jest to efekt wytrącenia się parafiny:

  1. Sprawdź olej silnikowy
  • Sprawdź bagnet olejowy, aby upewnić się, że olej silnikowy jest w stanie płynnym. Wytrącenie się parafiny z oleju napędowego może nastąpić w skrzyni korbowej. Jeśli tak się stało, nie uruchamiaj silnika.
  1. Sprawdź filtr paliwa
  • Jeśli nie można uruchomić silnika po zmianie oleju, mogło dojść do zablokowania filtra paliwa przez wytrąconą parafinę. W paliwie można wtedy dostrzec biały lub żółty osad.

 

Jak można zapobiec wytrącaniu się parafiny?

Najprościej jest zapobiegać wytrącaniu się parafiny poprzez parkowanie pojazdu w ciepłym miejscu, np. w garażu lub na parkingu wewnętrznym. Jednak z uwagi na fakt, że nie zawsze jest to możliwe, można podjąć pewne kroki, które mogą pomóc w uniknięciu wytrącenia się parafiny w ekstremalnie niskich temperaturach.

  1. Parkuj pojazd tyłem do zimnego wiatru, tak aby komora silnika była przed nim osłonięta.
  2. Przed wyruszeniem w drogę zawsze rozgrzej silnik, pozwalając mu pracować przez dziesięć minut na biegu jałowym. Dzięki temu przed wyjazdem filtr i przewody nieco się rozgrzeją.
  3. Zawsze sprawdzaj, czy woda w zbiorniku oleju napędowego i filtrach jest w stanie płynnym.
  4. Nie dopuść do tego, aby pojazd zbyt długo stał nieużywany.
  5. Dbaj o to, aby zbiornik paliwa był maksymalnie wypełniony — pozwala to ograniczyć możliwość kondensacji pary wodnej na ściankach zbiornika.
  6. Wiele stacji paliwowych oferuje olej napędowy dostosowany do jazdy w warunkach zimowych. Stacje te sprzedają zimą paliwo odporne na temperaturę do -15°C. Dostępne są też dodatki do oleju napędowego, ale trzeba je zmieszać z paliwem przed oziębieniem, a nie po. Mogą one także wpłynąć na gwarancję silnika.

Zwróć się do lokalnego punktu dealerskiego Forda o poradę w kwestii dodawania specjalnych dodatków do paliwa, aby zapobiec wytrącaniu się parafiny. Odradzamy samodzielne podejmowanie tego rodzaju decyzji, gdyż lokalny punkt dealerski Forda będzie wiedzieć dokładnie, jaki rodzaj i jaką ilość dodatku trzeba zastosować, aby nie uszkodzić silnika.

 

Dodatkowe informacje

Nagrzewnice dodatkowe

Zanieczyszczenie paliwa i woda w paliwie

 

Ford.pl wykorzystuje na tej witrynie pliki cookie i inne technologie w celu usprawnienia korzystania z treści witryny i wyświetlania reklam dostosowanych do potrzeb użytkownika.

Użytkownik może w dowolnym momencie zarządzać plikami cookie na stronie  Zarządzanie ustawieniami plików cookie, może to ograniczyć lub uniemożliwić korzystanie z pewnych funkcji witryny.

Prosimy zapoznać się z Polityką prywatności i plików cookie witryny, aby uzyskać dalsze informacje.