Paliwo HVO i GTL
Kupuj z FordemSamochody dostawcze

Alternatywy dla oleju napędowego

Wstęp

Dla wielu naszych klientów paliwo do pojazdów stanowi większość kosztów operacyjnych, dlatego zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 ma dla nich istotne znaczenie.

Hydrorafinowany olej roślinny (HVO) i paliwo otrzymywane z gazu ziemnego (GTL) to paliwa alternatywne zatwierdzone przez firmę Ford do pojazdów użytkowych z silnikami Diesel, pozwalające stworzyć flotę bardziej przyjazną dla środowiska.

Są to czystsze paliwa, które umożliwiają ograniczenie emisji spalin i zmniejszenie ilości sadzy / obciążenia filtra cząstek stałych (DPF). Dlatego są uważane za bardziej przyjazne dla środowiska niż konwencjonalny olej napędowy EN590.

Poniższa tabela przedstawia pojazdy firmy Ford, w których zatwierdzono stosowanie HVO i GTL:

Pojazd Zgodność z HVO i GTL od MR Silnik
Transit 19,75 MR+ 2,0L EcoBlue
Transit Custom 19,75 MR+ (w tym 24 MR+) 2,0L EcoBlue
Tourneo Custom 19,75 MR+ (w tym 24 MR+) 2,0L EcoBlue
Ranger 20 MR+ 2,0L EcoBlue
3,0L EcoBlue
Transit / Tourneo Connect 19,75 MR+ 1,5L EcoBlue
Nowy Transit Connect 24,5 MR+ 2,0L EcoBlue
Nowy Tourneo Connect 22,5 MR+ 2,0L EcoBlue
Transit Courier 21,25 MR+ 1,5L Duratorq
Nowy Transit Courier 24 MR+ 1,5L EcoBlue

Hydrorafinowany olej roślinny (HVO)

Co to jest HVO?

  • HVO jest formą odnawialnego parafinowego oleju napędowego produkowanego z szerokiej gamy surowców, w tym odpadowego oleju spożywczego, przy użyciu konwencjonalnych procesów rafinacji ropy naftowej. (To nie jest nieprzetworzony olej spożywczy, który kupujesz w sklepach)
  • Paliwa HVO są objęte europejską normą EN 15940 dla parafinowych olejów napędowych na rynkach UE.
  • HVO nie jest odpowiednikiem biodiesla „1. generacji” (B5–B30) stosowanego obecnie na niektórych rynkach UE
  • W procesach rafinacji HVO zamiast metanolu (używanego do produkcji biodiesla) wykorzystuje się wodór jako katalizator, co pozwala uzyskać bardziej stabilne i czyste paliwo
  • Produkty HVO to wysokiej jakości paliwa o właściwościach bardzo zbliżonych do oleju napędowego na bazie ropy naftowej

Jakie są zalety HVO?

  • Paliwo HVO jest przyjazną dla środowiska alternatywą dla tradycyjnych paliw typu diesel i biodiesel
  • HVO może znacznie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w porównaniu z olejem napędowym, zwłaszcza jeśli jest wytwarzany z surowców pochodzących z recyklingu.
  • HVO jest bardziej stabilny niż biodiesel, bez takich potencjalnych niekorzystnych czynników jak zwiększona emisja NOx, tworzenie się osadów, problemy ze stabilnością przechowywania, słabe właściwości w niskich temperaturach lub szybsze starzenie się oleju silnikowego (z wyjątkiem niewielkiego niekorzystnego wpływu na żywotność oleju w przypadku pojazdów dostawczych poruszających się z bardzo małą prędkością w mieście)
  • HVO nie wymaga modernizacji pojazdu ani nie ma żadnych ograniczeń wydajności
  • HVO można mieszać z olejem napędowym do silników wysokoprężnych w dowolnym stosunku do 100%
  • Korzystanie z HVO nie ma wpływu na okres międzyobsługowy/gwarancję

Dostępność HVO

Oczekuje się, że zużycie HVO będzie systematycznie wzrastać w Europie w ciągu najbliższych 5 lat, w miarę zwiększania dostępności produkcji

Gama surowców odnawialnych

  • Zużyty olej kuchenny
  • Odpadowy tłuszcz zwierzęcy z przemysłu spożywczego
  • Tłuszcz odpadowy z przemysłu przetwórstwa rybnego
  • Techniczny olej kukurydziany
  • Smoła z oleju talowego
  • Olej lniankowy
  • Olej z jatrofy
  • Olej sojowy
  • Olej rzepakowy

Marki HVO na rynkach UE

  • Neste
  • Care Diesel
  • HVO 100
  • XTL
  • NExBTL
  • Evolution Diesel (mieszanka HVO/EN590)
  • Blauwe Diesel (mieszanka HVO/EN590)
  • R33 BlueDiesel (mieszanka HVO/EN590)

Mogą być dostępne inne mieszanki HVO/EN590

Paliwo otrzymywane z gazu ziemnego (GTL)

Co to jest GTL?

  • GTL to kolejna forma paliwa parafinowego, w której wykorzystuje się gaz ziemny (metan) do syntezy szeregu paliw petrochemicznych, w tym oleju napędowego
  • Gaz ziemny jest często produktem odpadowym rafinerii ropy naftowej lub jest produkowany w regionach, gdzie jego transport jest trudny i kosztowny ze względu na wymagane ekstremalne chłodzenie.
  • Stan ciekły GTL ułatwia jego transport i obsługę
  • GTL może być stosowany jako paliwo do silników wysokoprężnych, zastępując zwykły olej napędowy bez konieczności modyfikacji silnika
  • Paliwa GTL objęte są Normą Europejską EN 15940 dotyczącą parafinowych olejów napędowych na rynkach UE
  • GTL jest bezwonny i łatwo ulega biodegradacji

Jakie są zalety GTL?

  • Paliwo GTL jest praktycznie wolne od zanieczyszczeń, takich jak siarka, metale, azot i związki aromatyczne, dzięki czemu jest mniej szkodliwe dla środowiska i pozwala na płynniejszą i cichszą pracę silnika.
  • Ta czystość oznacza czystsze spalanie – redukcja emisji sadzy znacznie zmniejsza potrzebę odświeżania filtrów cząstek stałych, dlatego idealnie nadaje się do pojazdów użytkowanych głównie przy niskich prędkościach
  • Redukcja substancji zanieczyszczających przyczynia się do spełnienia lokalnych przepisów dotyczących ochrony środowiska
  • Udowodniono, że GTL ma lepszą wydajność rozruchu w niskich temperaturach ze względu na niską gęstość i wyższą liczbę cetanową (szybkość spalania oleju napędowego), dzięki czemu doskonale sprawdza się przez cały rok
  • GTL nie wymaga modernizacji pojazdu ani nie ma żadnych ograniczeń wydajności
  • Korzystanie z GTL nie ma wpływu na okres międzyobsługowy/gwarancję

Dostępność GTL

  • GTL nie jest jeszcze powszechnie dostępny na stacjach paliw – obecnie jest przeznaczony raczej dla flot posiadających własne stacje tankowania.
  • Może być dostarczany do bazy lub miejsca pracy tak jak zwykły olej napędowy, więc jest szczególnie odpowiedni dla węzłów flotowych (lotniska, samorządy lokalne, usługi pocztowe, pojazdy budowlane)

Marki GTL na rynkach UE

  • Shell GTL

 

Uwaga: Nie należy stosować zwykłego oleju roślinnego, gdyż może to spowodować uszkodzenie silnika nieobjęte gwarancją pojazdu.

Uwaga: Nie zalecamy stosowania dodatkowych dodatków zapobiegających żelowaniu paliwa.

Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat swojego pojazdu, zapoznaj się z rozdziałem „Jakość paliwa” w Instrukcji obsługi.

 

Dodatkowe informacje

Paliwa alternatywne

Biodiesel

Ford.pl wykorzystuje na tej witrynie pliki cookie i inne technologie w celu usprawnienia korzystania z treści witryny i wyświetlania reklam dostosowanych do potrzeb użytkownika.

Użytkownik może w dowolnym momencie zarządzać plikami cookie na stronie  Zarządzanie ustawieniami plików cookie, może to ograniczyć lub uniemożliwić korzystanie z pewnych funkcji witryny.

Prosimy zapoznać się z Polityką prywatności i plików cookie witryny, aby uzyskać dalsze informacje.