Alternatywy dla oleju napędowego
Wstęp
Dla wielu naszych klientów paliwo do pojazdów stanowi większość kosztów operacyjnych, dlatego zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 ma dla nich istotne znaczenie.
Hydrorafinowany olej roślinny (HVO) i paliwo otrzymywane z gazu ziemnego (GTL) to paliwa alternatywne zatwierdzone przez firmę Ford do pojazdów użytkowych z silnikami Diesel, pozwalające stworzyć flotę bardziej przyjazną dla środowiska.
Są to czystsze paliwa, które umożliwiają ograniczenie emisji spalin i zmniejszenie ilości sadzy / obciążenia filtra cząstek stałych (DPF). Dlatego są uważane za bardziej przyjazne dla środowiska niż konwencjonalny olej napędowy EN590.
Poniższa tabela przedstawia pojazdy firmy Ford, w których zatwierdzono stosowanie HVO i GTL:
Pojazd | Zgodność z HVO i GTL od MR | Silnik |
Transit | 19,75 MR+ | 2,0L EcoBlue |
Transit Custom | 19,75 MR+ (w tym 24 MR+) | 2,0L EcoBlue |
Tourneo Custom | 19,75 MR+ (w tym 24 MR+) | 2,0L EcoBlue |
Ranger | 20 MR+ | 2,0L EcoBlue 3,0L EcoBlue |
Transit / Tourneo Connect | 19,75 MR+ | 1,5L EcoBlue |
Nowy Transit Connect | 24,5 MR+ | 2,0L EcoBlue |
Nowy Tourneo Connect | 22,5 MR+ | 2,0L EcoBlue |
Transit Courier | 21,25 MR+ | 1,5L Duratorq |
Nowy Transit Courier | 24 MR+ | 1,5L EcoBlue |
Hydrorafinowany olej roślinny (HVO)
Co to jest HVO?
- HVO jest formą odnawialnego parafinowego oleju napędowego produkowanego z szerokiej gamy surowców, w tym odpadowego oleju spożywczego, przy użyciu konwencjonalnych procesów rafinacji ropy naftowej. (To nie jest nieprzetworzony olej spożywczy, który kupujesz w sklepach)
- Paliwa HVO są objęte europejską normą EN 15940 dla parafinowych olejów napędowych na rynkach UE.
- HVO nie jest odpowiednikiem biodiesla „1. generacji” (B5–B30) stosowanego obecnie na niektórych rynkach UE
- W procesach rafinacji HVO zamiast metanolu (używanego do produkcji biodiesla) wykorzystuje się wodór jako katalizator, co pozwala uzyskać bardziej stabilne i czyste paliwo
- Produkty HVO to wysokiej jakości paliwa o właściwościach bardzo zbliżonych do oleju napędowego na bazie ropy naftowej
Jakie są zalety HVO?
- Paliwo HVO jest przyjazną dla środowiska alternatywą dla tradycyjnych paliw typu diesel i biodiesel
- HVO może znacznie zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w porównaniu z olejem napędowym, zwłaszcza jeśli jest wytwarzany z surowców pochodzących z recyklingu.
- HVO jest bardziej stabilny niż biodiesel, bez takich potencjalnych niekorzystnych czynników jak zwiększona emisja NOx, tworzenie się osadów, problemy ze stabilnością przechowywania, słabe właściwości w niskich temperaturach lub szybsze starzenie się oleju silnikowego (z wyjątkiem niewielkiego niekorzystnego wpływu na żywotność oleju w przypadku pojazdów dostawczych poruszających się z bardzo małą prędkością w mieście)
- HVO nie wymaga modernizacji pojazdu ani nie ma żadnych ograniczeń wydajności
- HVO można mieszać z olejem napędowym do silników wysokoprężnych w dowolnym stosunku do 100%
- Korzystanie z HVO nie ma wpływu na okres międzyobsługowy/gwarancję
Dostępność HVO
Oczekuje się, że zużycie HVO będzie systematycznie wzrastać w Europie w ciągu najbliższych 5 lat, w miarę zwiększania dostępności produkcji
Gama surowców odnawialnych
- Zużyty olej kuchenny
- Odpadowy tłuszcz zwierzęcy z przemysłu spożywczego
- Tłuszcz odpadowy z przemysłu przetwórstwa rybnego
- Techniczny olej kukurydziany
- Smoła z oleju talowego
- Olej lniankowy
- Olej z jatrofy
- Olej sojowy
- Olej rzepakowy
Marki HVO na rynkach UE
- Neste
- Care Diesel
- HVO 100
- XTL
- NExBTL
- Evolution Diesel (mieszanka HVO/EN590)
- Blauwe Diesel (mieszanka HVO/EN590)
- R33 BlueDiesel (mieszanka HVO/EN590)
Mogą być dostępne inne mieszanki HVO/EN590
Paliwo otrzymywane z gazu ziemnego (GTL)
Co to jest GTL?
- GTL to kolejna forma paliwa parafinowego, w której wykorzystuje się gaz ziemny (metan) do syntezy szeregu paliw petrochemicznych, w tym oleju napędowego
- Gaz ziemny jest często produktem odpadowym rafinerii ropy naftowej lub jest produkowany w regionach, gdzie jego transport jest trudny i kosztowny ze względu na wymagane ekstremalne chłodzenie.
- Stan ciekły GTL ułatwia jego transport i obsługę
- GTL może być stosowany jako paliwo do silników wysokoprężnych, zastępując zwykły olej napędowy bez konieczności modyfikacji silnika
- Paliwa GTL objęte są Normą Europejską EN 15940 dotyczącą parafinowych olejów napędowych na rynkach UE
- GTL jest bezwonny i łatwo ulega biodegradacji
Jakie są zalety GTL?
- Paliwo GTL jest praktycznie wolne od zanieczyszczeń, takich jak siarka, metale, azot i związki aromatyczne, dzięki czemu jest mniej szkodliwe dla środowiska i pozwala na płynniejszą i cichszą pracę silnika.
- Ta czystość oznacza czystsze spalanie – redukcja emisji sadzy znacznie zmniejsza potrzebę odświeżania filtrów cząstek stałych, dlatego idealnie nadaje się do pojazdów użytkowanych głównie przy niskich prędkościach
- Redukcja substancji zanieczyszczających przyczynia się do spełnienia lokalnych przepisów dotyczących ochrony środowiska
- Udowodniono, że GTL ma lepszą wydajność rozruchu w niskich temperaturach ze względu na niską gęstość i wyższą liczbę cetanową (szybkość spalania oleju napędowego), dzięki czemu doskonale sprawdza się przez cały rok
- GTL nie wymaga modernizacji pojazdu ani nie ma żadnych ograniczeń wydajności
- Korzystanie z GTL nie ma wpływu na okres międzyobsługowy/gwarancję
Dostępność GTL
- GTL nie jest jeszcze powszechnie dostępny na stacjach paliw – obecnie jest przeznaczony raczej dla flot posiadających własne stacje tankowania.
- Może być dostarczany do bazy lub miejsca pracy tak jak zwykły olej napędowy, więc jest szczególnie odpowiedni dla węzłów flotowych (lotniska, samorządy lokalne, usługi pocztowe, pojazdy budowlane)
Marki GTL na rynkach UE
- Shell GTL
Uwaga: Nie należy stosować zwykłego oleju roślinnego, gdyż może to spowodować uszkodzenie silnika nieobjęte gwarancją pojazdu.
Uwaga: Nie zalecamy stosowania dodatkowych dodatków zapobiegających żelowaniu paliwa.
Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat swojego pojazdu, zapoznaj się z rozdziałem „Jakość paliwa” w Instrukcji obsługi.