Czym różni się przekładnia automatyczna od przekładni PowerShift?
Zwykła przekładnia automatyczna to układ sterowany hydraulicznie, który bazuje na przekładni hydrokinetycznej oraz zespołach szeregów planetarnych. Jej zasada działania opiera się na płynie hydraulicznym pod ciśnieniem, który steruje włączaniem i wyłączaniem sprzęgła oraz załączaniem i rozłączaniem biegów. W miarę jak pojazd przyspiesza, zmienia się ciśnienie w układzie hydraulicznym, wymuszając w przekładni włączenie wyższego biegu w dostępnym zakresie biegów. To samo ciśnienie powoduje redukcję biegów, gdy pojazd zwalnia.
Przekładnia PowerShift wykorzystuje układ dwusprzęgłowy. Ta zaawansowana przekładnia wyręcza kierowcę, dokonując preselekcji następnego biegu, dzięki czemu nie dochodzi do utraty mocy podczas zmiany biegów. Pierwsze sprzęgło obsługuje bieg pierwszy, trzeci i piąty, a drugie sprzęgło — bieg drugi, czwarty oraz szósty. Gdy w pojeździe jest przykładowo włączony pierwszy bieg, drugie sprzęgło jest rozłączone, pomimo że koła zębate drugiego biegu są zazębione. Po włączeniu drugiego biegu następuje rozłączenie pierwszego sprzęgła, włączenie drugiego sprzęgła i zazębienie kół zębatych trzeciego biegu. Podobnie przebiega proces zmniejszania prędkości (np. wstępne załączenie 3. biegu podczas jazdy na biegu 4.) lub gdy konieczne jest gwałtowne przyspieszenie. Szybka jak błyskawica i harmonijna zmiana biegów w przekładni PowerShift umożliwia bardziej płynną jazdę, zapewniając przy tym niższe zużycie paliwa oraz mniejszą emisję CO2 w porównaniu ze zwykłą przekładnią automatyczną.
Dowiedz się więcej o przekładni PowerShift