Kodowanie opon
Na bocznej ścianie typowej opony znajduje mnóstwo kodów i liczb służących do identyfikowania rozmiaru i parametrów fizycznych opony. Są tam też szczegółowe informacji na temat jej producenta.
Rozmiar opony
Rozmiar opony można znaleźć na ścianie bocznej opony. Jest on ciągiem cyfr i znaków.
- Pierwsze trzy cyfry określają szerokość opony w milimetrach. Szerokość ta jest mierzona wzdłuż bieżnika od ściany do ściany.
- Czwarta i piąta cyfra kodu opony bezpośrednio po szerokości opony określa stosunek wysokości profilu ściany bocznej opony. Jest on wyrażony jako procent szerokości opony.
- Opony radialne są oznaczone literą R. W oponach radialnych warstwy osnowy są ustawione pod kątem 90 stopni względem kierunku ruchu, co zapewnia dodatkową wytrzymałość opony. Niemal wszystkie produkowane obecnie opony są oponami radialnymi.
- Kolejne dwie cyfry określają rozmiar felgi, na którą można założyć oponę. Jest to także średnica opony od stopki do stopki.
Indeks prędkości
Indeks prędkości opony jest oznaczany literą alfabetu umieszczaną na końcu kodu rozmiaru opony i odpowiada maksymalnej prędkości, z jaką można się poruszać na konkretnej oponie. Indeks prędkości jest określany na podstawie serii testów, w których mierzy się zdolność opony do wytrzymania prędkości w dłuższym okresie.
Indeks nośności
Indeks nośności określa maksymalne obciążenie opony. Indeks nośności to kod liczbowy, który znajduje się tuż za oznaczeniem rozmiaru opony, a przed indeksem prędkości.
Data produkcji
Na oponie znajduje się również informacja na temat daty i miejsca produkcji. Ta informacja jest zapisana w postaci szeregu liter i cyfr, który rozpoczyna się literami DOT (co oznacza, że opona przewyższa standardy bezpieczeństwa Departamentu Transportu).
- Pierwsze 8 znaków po oznaczeniu DOT to numer seryjny stosowany przez producenta do identyfikowania opony i zakładu, w którym opona została wyprodukowana.
- Ostatnie cztery cyfry, zazwyczaj umieszczone w małym okienku, umożliwiają określenie wieku opony.
- Pierwsze dwie cyfry określają tydzień roku produkcji od 1 do 52. Ostatnie dwie cyfry określają rok.
Wzmocnienie
Opony o zwiększonym indeksie nośności są często oznaczone, aby zasygnalizować większą zdolność przenoszenia obciążeń. Typowe oznaczenia to: RF, REINF i RFD.
Run Flat
Opony typu run flat to specjalnie zaprojektowane opony ze wzmocnionymi ścianami bocznymi, które po utracie ciśnienia w wyniku przebicia są w stanie utrzymać ciężar pojazdu i umożliwiają kontynuowanie jazdy przez krótki czas do odpowiedniego miejsca zatrzymania i wymiany opony. Możliwe oznaczenia takich opon to: ROF, EMT, RFT, ZP, SSR i DSST.
Homologacja
Niektóre opony są przeznaczone specjalnie do stosowania w pewnych markach pojazdów, zapewniając im dodatkową poprawę osiągów. Takie opony są projektowane w ścisłej współpracy z producentem pojazdu i są oznaczane specjalnym symbolem na ścianie bocznej, który informuje, że opona spełnia wymagające normy producenta i że otrzymała status OE. Opony zaprojektowane specjalnie do pojazdów Ford są oznaczone symbolem FO.