Pompa ciepła w modelu Ford Electric Explorer
Elektryczny Explorer może zostać opcjonalnie wyposażony w pompę ciepła, która zapewnia energooszczędne ogrzewanie kabiny pojazdu, co skutkuje mniejszym zapotrzebowaniem na prąd z akumulatora.
Jak to działa?
W porównaniu do samochodów napędzanych benzyną, pojazdy elektryczne nie wytwarzają wystarczającej ilości ciepła odpadowego, aby odpowiednio ogrzać wnętrze pojazdu. Oznacza to, że wymagane jest ogrzewanie elektryczne wykorzystujące energię pochodzącą z akumulatora. Pompa ciepła w samochodzie elektrycznym może okazać się dużą zaletą podczas jazdy w niskich temperaturach. System pompy ciepła spręża czynnik chłodniczy pod wysokim ciśnieniem, a wytworzone ciepło służy do ogrzania przepływającego zimnego powietrza. Dzięki temu zużywana jest mniejsza ilość energii z akumulatora do nagrzewnicy wysokonapięciowej, co przekłada się na większy zasięg w porównaniu z pojazdami elektrycznymi bez pompy ciepła.
Jakie są korzyści?
W przypadku temperatur otoczenia poniżej 10°C oraz w zależności od warunków atmosferycznych i sposobu jazdy, system pompy ciepła oferuje:
- korzyść w zakresie zużycia energii do 1 kW,
- znacznie szybsze nagrzewanie się kabiny przy porównywalnym zużyciu energii elektrycznej w porównaniu z ogrzewaniem wykorzystującym wysokonapięciową grzałkę PTC.