Ograniczniki prędkości
Zgodnie z polskimi przepisami prawnymi pojazdy, których masa całkowita przekracza 3,5 tony, muszą być wyposażone w ograniczniki prędkości:
-
Autobusy (100 km/h)
-
Samochody ciężarowe (90 km/h)
W niektórych zdefiniowanych przez przepisy przypadkach dopuszczalne są pewne wyjątki.
Regulowane ograniczniki prędkości (pojazdy o masie całkowitej poniżej 3,5 tony)
Regulowany ogranicznik prędkości pozwala kierowcy ustawić limit maksymalnej prędkości na dowolną wartość z przedziału od 20 km/h do maksymalnej prędkości osiąganej przez pojazd — mechanizm ten uniemożliwi wtedy kierowcy przekraczanie wskazanej prędkości. Jeśli kierowca zdejmie nogę z pedału przyspiesznika, pojazd zwolni.
Regulowany ogranicznik prędkości jest sterowany za pomocą prostych przełączników. Po włączeniu tego systemu limit maksymalnej prędkości jest wyświetlany i wyraźnie widoczny na zestawie wskaźników. Prędkość maksymalną można wtedy zwiększyć lub zmniejszyć, przyciskając jeden z dwóch przełączników. Limit prędkości można też modyfikować w trakcie jazdy.
System ma również wbudowaną funkcję unieważniania limitu prędkości, która umożliwia pojazdowi przekroczenie tego limitu, jeśli jest to konieczne. Oprogramowanie wyłącza wtedy czasowo funkcję limitu prędkości, która jest następnie ponownie uaktywniana, gdy prędkość spadnie znów do ustawionego limitu. Informacja o przekroczeniu ustawionego limitu jest też wyświetlana na tablicy rozdzielczej.
Inteligentne ograniczniki prędkości (o ile są zamontowane)
Inteligentny ogranicznik prędkości stanowi rozszerzenie regulowanego ogranicznika prędkości. Po włączeniu system ten automatycznie dostosowuje ustawienie prędkości maksymalnej do limitu prędkości wykrytego przez kamerę rozpoznającą znaki drogowe.