NASZE DZIEDZICTWO: HISTORIA FIRMY FORD MOTOR COMPANY
Henry Ford pierwszy silnik spalinowy zbudował na kuchennym stole w 1888 roku, a już kilka lat później założył firmę Ford Motor Company. Od tego czasu nieustannie tworzymy innowacyjne rozwiązania.
Kliknij tutaj, aby porozmawiać z naszym wirtualnym asystentem i nie tylko.
Wizja Henry'ego Forda, aby uczynić posiadanie samochodu praktycznym i niedrogim zmieniła życie wielu osób. Opracowana przez niego ruchoma linia montażowa i techniki produkcji masowej wyznaczyły standardy światowej praktyki przemysłowej w pierwszej połowie XX wieku.
Historia rozpoczyna się 30 lipca 1863 r. w Springwells Township, Wayne County, w stanie Michigan. Henry interesował się procesami mechanicznymi już od najmłodszych lat. W wieku 12 lat pracował w warsztacie maszynowym, mając 15 lat zbudował swój pierwszy silnik parowy, a rok później został czeladnikiem mechanika.
W młodości pracował w różnych zawodach, aż w 1891 r. rozpoczął pracę w firmie Edison Illuminating Company w stanie Detroit. W ciągu zaledwie dwóch lat został głównym inżynierem firmy. Sam Thomas Edison stał się mentorem i przyjacielem Henry'ego Forda.
W tym czasie Ford eksperymentował z samochodami i silnikami spalinowymi — zarówno w pracy, jak i w domu. W 1893 roku pierwszy silnik Forda zaczął pracować na drewnianym stole w domu rodzinnym przy ulicy 58 Bagley Avenue w Detroit. Wkrótce potem zbudował swój pierwszy samochód.
Ford opuścił stanowisko w firmie Edisona w 1899 roku, a kilka lat później założył Ford Motor Company. Dało mu to swobodę w eksplorowaniu swoich przełomowych pomysłów.
W czasach, gdy posiadanie samochodu było luksusem dostępnym dla niewielkiej grupy uprzywilejowanych osób, celem Henry'ego Forda było „zmotoryzowanie świata” i wyprodukowanie pojazdu przystępnego cenowo dla ogółu społeczeństwa. W 1908 r. udało mu się to, dzięki Modelowi T.
Model T, będący ukoronowaniem geniuszu i praktycznego myślenia Henry'ego Forda, był szybki w budowie, łatwy w obsłudze i dobrze radził sobie w każdych warunkach. Co najważniejsze niski koszt zakupu sprawił, że był on dostępny dla większości ludzi. Rozpoczęła się nowa era w transporcie osobowym.
Ford był urodzonym innowatorem. Nie tylko stworzył pierwszy na świecie samochód przeznaczony dla szerokiego grona odbiorców. Stworzył również przyszłość. Linie produkcyjne, które stały się definicją przemysłu początku XX wieku oraz 40-godzinny tydzień pracy wyszły na świat z fabryki Forda wraz z lśniącym Modelem T.
Zamiarem Henry'ego było wyprodukowanie jak największej liczby samochodów o jak najprostszej konstrukcji i przy jak najniższych kosztach. W Highland Park produkcja Modelu T osiągnęła rekordowy poziom, a kompletny samochód opuszczał linię produkcyjną co 10 sekund każdego dnia roboczego.
Henry pozostał u steru Ford Motor Company do końca życia, dzieląc obowiązki z synem Edselem. W dniu jego 83. urodzin na specjalnym przyjęciu w Dearborn wiwatowało mu ponad 50 tys. osób.
Henry Ford zmarł w swoim domu, w Fairlane w Dearborn, 7 kwietnia 1947 roku o godz. 23:40. Miał 83 lata W chwili jego śmierci miejscowa rzeka Rouge wylała, co spowodowało przerwę w dostawie prądu. Przy zapalonych lampach naftowych i świecach wydarzenie to musiało bardziej przypominać jego narodziny niż odejście.