HOLOWANIE PRZYCZEP KEMPINGOWYCH ORAZ PRZYCZEP Z ŁODZIAMI – CO MUSISZ WIEDZIEĆ?
Holowanie dużych przyczep jest obwarowane konkretnymi przepisami. Decydując się na holowanie przyczepy kempingowej czy łodzi dobrze je znać, aby nie zepsuć sobie urlopu niepotrzebnym mandatem. Przypominamy te najważniejsze.
Zacznijmy od pojęć podstawowych: samochód holujący przyczepę oraz sama przyczepa tworzą tzw. zestaw. Zapewne wiesz, że każdy samochód oprócz masy własnej, ma w dowodzie rejestracyjnym również parametr zwany dopuszczalną masą całkowitą (DMC). W przypadku przyczep jest podobna wartość, tzw. maksymalna masa całkowita (MMC). Aby holowanie przyczepy było bezpieczne, przepisy nakazują, że masa przyczepy nie może być większa niż masa auta, które ją holuje.
Osoby, które mają prawo jazdy kategorii B (samochody o DMC do 3,5 tony) mogą holować przyczepy, ale przepisy przewidują dwa dozwolone scenariusze:
- dozwolone jest holowanie przyczepy lekkiej o maksymalnej masie całkowitej nie większej niż 750 kg
- dozwolone jest holowanie przyczepy o masie (MMC) większej niż 750 kg, pod warunkiem że łączna masa pojazdu (DMC) i przyczepy (MMC) nie przekroczy 3,5 tony.
Jeżeli posiadany zestaw ma większą masę kierowca powinien mieć kategorię B96 lub B+E. W pierwszym przypadku (B96) dozwolone jest holowanie przyczepy o masie większej niż 750 kg, pod warunkiem, że łączna dopuszczalna masa całkowita zestawu nie przekroczy 4250 kg. W drugim (B+E) kierowca jest uprawniony do holowania przyczep o masie (MMC) do 3500 kg, przy czym masa całego zestawu nie może przekroczyć 7 ton.
Żeby zdobyć uprawnienia B96, posiadacze prawa jazdy kat. B nie muszą uczęszczać na jakiś kurs, jednak muszą zdać egzamin państwowy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego – jest to taki sam egzamin jak na kategorię B+E. Z kolei w przypadku chęci zdobycia uprawnień kategorii B+E należy dodatkowo zaliczyć stosowny kurs.
Same przepisy stworzone z myślą o bezpieczeństwie to jedno, ale również sami powinniśmy zadbać o jak najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pamiętajmy o odpowiednim rozmieszczeniu ładunku. Najcięższe rzeczy najlepiej umieścić nad osią przyczepy. Obowiązkowo powinniśmy również przed urlopem skontrolować stan opon i zawieszenia całego zestawu (zarówno samochodu, jak i przyczepy). Warto już tutaj nadmienić, że również Ford aktywnie zwiększa bezpieczeństwo swoich aut, wyposażając pojazdy doskonale nadające się do holowania łodzi czy przyczep kempingowych w stosowne systemy wsparcia kierowcy, o których za chwilę opowiemy.
Oczywiście samochód, którym chcemy holować przyczepę kempingową lub łódź musi być do tego przystosowany. Wymaga to nie tylko obecności haka holowniczego, musi on być również wpisany w dowód rejestracyjny pojazdu. Naturalnie w przypadku wyboru Forda Rangera czy Forda Explorera z hakiem holowniczym, w momencie rejestracji takiego modelu z hakiem otrzymamy stosowny zapis w dokumentach pojazdu.
Wreszcie pamiętajmy, że jazda z przyczepą wymaga ostrożności. Jeżeli korzystamy z takiej formy wypoczynku okazjonalnie i nie mamy dużego doświadczenia w holowaniu, pamiętajmy, że tor jazdy samochodu z przyczepą jest inny niż samego auta. Podczas skręcania uwzględnijmy długość i szerokość zestawu by o nic nie zawadzić podczas manewrów.
TRAILER SWAY CONTROL – AUTORSKI SYSTEM STABILIZACJI TORU JAZDY Z PRZYCZEPĄ
Ford Explorer i Ford Ranger to pojazdy doskonale nadające się do holowanie przyczep kempingowych czy łodzi. Nie chodzi tu wyłącznie o wydajność jednostek napędowych tych modeli, do czego jeszcze wrócimy, ale również o unikalne w tym segmencie, nowoczesne technologie wydatnie pomagające osobom, które nie mają dużego doświadczenia w jeździe autem z przyczepą.
Rozwiązanie, które chcemy tu przedstawić nazywa się Trailer Sway Control - jest to system stabilizacji toru jazdy auta holującego przyczepę. System ten stale monitoruje i wykrywa ewentualnie nadmierne wychylenie przyczepy, co powoduje odpowiednie działania zaradcze: zmniejszenie momentu obrotowego silnika i stopniowe zwiększanie nacisku hamulców na koła, co skutkuje poprawą stabilności jazdy całego zespołu. Ford Ranger jest również dodatkowo wyposażony w system kontroli ciśnienia w oponach. Gdy tylko ciśnienie w jakiejkolwiek oponie auta zacznie spadać, kierowca natychmiast zostaje o tym powiadomiony, dzięki czemu można się bezpiecznie zatrzymać i rozwiązać problem.