KOSZTY OBOWIĄZKOWEGO UBEZPIECZENIA OC SAMOCHODÓW HYBRYDOWYCH
I ELEKTRYCZNYCH

Ford Mach E

DOWIEDZ SIĘ JAKI JEST KOSZT UBEZPIECZENIA SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO, A JAKI HYBRYDY? KTÓRE OC JEST DROŻSZE?

Samochody z napędem elektrycznym i hybrydowym są coraz bardziej popularne na naszych drogach. Ten trend z czasem będzie tylko zyskiwał na sile. Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych to nasz wspólny cel, a w przypadku transportu możemy go osiągnąć zastępując klasyczne konstrukcje spalinowe mniej emisyjnymi (hybrydy) i zeroemisyjnymi (auta elektryczne). Samochody z napędem elektrycznym są nie tylko przyjazne środowisku, ale także niedrogie w eksploatacji i ciche. Ostatnio coraz bardziej istotną zaletą elektromobilności jest fakt, że posiadacze takich pojazdów mogą liczyć na mniejsze koszty ubezpieczenia OC, obowiązkowego ubezpieczenia każdego pojazdu poruszającego się po drogach publicznych w Polsce. Niniejszy artykuł rozwieje wątpliwości odnośnie tego, jakie są średnie koszty obowiązkowego ubezpieczenia aut elektrycznych i zeletryfikowanych.

 

ILE KOSZTUJE UBEZPIECZENIE OC SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO?

Auta wyposażone wyłącznie w silnik elektryczny oraz pojemny akumulator trakcyjny okazują się być najtańsze jeżeli chodzi o koszt ubezpieczenia OC. Według danych porównywarki ubezpieczeń rankomat.pl średnia składka OC dla aut typu BEV (Battery Electric Vehicle) była aż o 24% niższa niż dla pojazdów spalinowych z zamontowaną instalacją LPG, które z kolei są najdroższe w obowiązkowych ubezpieczeniach od odpowiedzialności cywilnej.

Towarzystwa ubezpieczeniowe kalkulując składkę za polisę OC biorą pod uwagę przede wszystkim takie czynniki jak wiek i doświadczenie kierowcy, sam typ napędu ma znaczenie w mniejszym stopniu. I tak np. w przypadku aut elektrycznych nie ma możliwości uwzględnienia pojemności silnika spalinowego, bo takiego w aucie elektrycznym po prostu nie ma. Pojęcie pojemności w ogóle nie ma uzasadnienia w napędzie elektrycznym. Ubezpieczyciele stosują zatem inne kryteria, takie jak np.: moc maksymalna, przyśpieszenie, prędkość maksymalna – wszystko po to, by oszacować te cechy, które mogą zmniejszać lub zwiększać ryzyko wypadku. Ponadto na obniżenie składki OC za auto elektryczne mogą mieć wpływ takie czynniki jak:

  • bezszkodowa historia OC,
  • niewielki przebieg pojazdu (większość aut elektrycznych to pojazdy nowe, zatem siłą rzeczy o niewielkim przebiegu),
  • długoletnie doświadczenie kierowcy w prowadzeniu pojazdów,
  • średni wiek właściciela auta (młodzi kierowcy zapłacą najwięcej bez względu na to z jakim napędem auto ubezpieczają),
  • miejsce zamieszkania – OC będzie tańsze, gdy mieszkamy w rejonie, w którym statystycznie wypadki zdarzają się rzadziej.
Ford Kuga Hybrid

ILE KOSZTUJE UBEZPIECZENIE OC HYBRYDY?

Samochody hybrydowe stanowią technologiczny pomost pomiędzy klasyczną, spalinową motoryzacją, a elektromobilnością. Stanowią optymalne rozwiązanie dla tych osób, które nie mają możliwości wygodnego skorzystania z infrastruktury ładowania i nie mają możliwości instalacji własnej, domowej stacji ładowania np. w garażu czy przy miejscu parkingowym. Średnie ceny ubezpieczenia OC samochodów hybrydowych są nieco wyższe od aut wyłącznie elektrycznych, co wynika z faktu, że wielu ubezpieczycieli uwzględnia w wycenach pojemność silników spalinowych hybryd. Tymczasem choć wiele hybryd ma pojemne silniki (np. Ford Kuga Hybrid może być wyposażony w silnik spalinowy o pojemności 2,5 litra), to de facto ten wskaźnik nie przystaje do realiów, gdyż mamy do czynienia z silnikiem skonfigurowanym przede wszystkim pod kątem efektywności energetycznej i oszczędności paliwa. W hybrydach silnik spalinowy ma działać jedynie w optymalnym zakresie obrotów, by zminimalizować straty energii. Niemniej ubezpieczenie OC w przypadku aut hybrydowych w większości ofert jest droższe od ubezpieczenia OC auta elektrycznego dla tego samego kierowcy.


KTÓRE OC JEST TAŃSZE – DLA ELEKTRYKA CZY HYBRYDY?

Auta elektryczne są nieco droższe w zakupie od aut spalinowych, ale klienci zainteresowani takimi pojazdami mogą skorzystać z dopłat rządowych w ramach programu „Mój elektryk” co wpłynie na obniżenie ceny zakupu. Auta elektryczne są znacznie tańsze w eksploatacji (prąd, szczególnie ten „domowy” jest znacznie tańszy od paliwa), mają też prostszą konstrukcję, co przekłada się na niższe koszty ich serwisowania. Zatem dobrą wiadomością jest też to, że również ubezpieczenie OC wychodzi taniej w przypadku auta elektrycznego niż samochodu spalinowego lub hybrydowego. Według wyliczeń przeprowadzonych przez rankomat.pl średnie cena ubezpieczenia OC dla auta elektrycznego to ok. 513 zł, natomiast w przypadku auta z napędem hybrydowym średnia to 612 zł (dane za 2021 rok).
 

FIRMY UBEZPIECZENIOWE JESZCZE „WGRYZAJĄ SIĘ” W RYNEK ELEKTROMOBILNY

Oferta ubezpieczeniowa wciąż nie jest jeszcze w pełni dostosowana do rosnącego rynku elektromobilnego. Świadczy o tym choćby ciągłe uwzględnianie pojemności silnika przy wycenie kosztu polisy OC, co nie ma uzasadnienia w przypadku aut hybrydowych o innej charakterystyce pracy niż auto spalinowe i jest nonsensem w przypadku aut wyłącznie elektrycznych. Pamiętajmy, że w przypadku nowych aut, ubezpieczenia oferują również producenci za pośrednictwem współpracujących z nimi podmiotów ubezpieczeniowych. Na przykład w przypadku Forda Mustanga Mach-E klienci wybierający to auto mogą nabyć je z ubezpieczeniem 2,6%. Przeprowadziliśmy też symulacje kosztów ubezpieczenia OC dla przykładowego klienta zainteresowanego w pełni elektrycznym modelem Ford Mustang Mach-E RWD 75 kWh lub Fordem Kuga Hybrid FWD. Nasz przykładowy klient to 48 letni, żonaty inżynier z dwójką nastoletnich dzieci z bezszkodową historią, mieszkający w Warszawie. W przypadku w pełni elektrycznego Forda Mustanga Mach-E ceny polis OC zaczynają się od 354 zł. Z kolei w przypadku hybrydowego Forda Kugi Hybrid FWD najniższa kwota dla tej samej osoby to 466 zł. Ubezpieczenie OC aut elektrycznych jest wyraźnie tańsze.

PRZECZYTAJ TAKŻE: