Ford – systemy bezpieczeństwa w samochodach
Dziś zaawansowane technologie pozwalają wznieść poziom ochrony kierowcy, pasażerów, dzieci i innych uczestników ruchu na zupełnie nowy poziom. Na pokładzie najnowszych modeli amerykańskiej marki znajdziecie takie rozwiązania jak inteligentny system bezpieczeństwa (IPS), elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system wspomagający hamowanie awaryjne (EBA), system Active City Stop, czy system zapobiegania kolizjom (Pre-Collision Assist). To nie wszystko, niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo mają tez takie rozwiązania jak tempomat adaptacyjny z funkcją Stop&Go, monitorowanie martwych pól widzenia w lusterkach bocznych, system utrzymania auta na pasie ruchu, czy system monitorowania ciśnienia w oponach. Przyjrzyjmy się tym rozwiązaniom bliżej.
IPS – inteligentny system bezpieczeństwa
Takim określeniem marka Ford określa szereg rozwiązań technicznych, które służą znacznemu zwiększeniu bezpieczeństwa podróżnych w razie wypadku. IPS jest w istocie spójnym zestawem współpracujących ze sobą funkcji takich jak m.in. przednie poduszki powietrzne o dwóch stopniach napełnienia, system odpowiedzialny za detekcję siły zderzenia czołowego. Znaczenie w kontekście bezpieczeństwa ma też odpowiednia pozycja kierowcy i pasażerów ukształtowana przez odpowiedni profil foteli. Częścią IPS są też pasy bezpieczeństwa z napinaczami, cofające się pedały w razie zderzenia, czy boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. Nie zapominajmy też o aktywnych zagłówkach przednich foteli, odpowiednio wytrzymałych i łatwych w użyciu mocowaniach fotelików dziecięcych ISOFIX, czy wytrzymałej konstrukcji nadwozia ze specjalnie zaprojektowanymi strefami kontrolowanego zgniotu. System IPS jest dziś obecny w każdym modelu marki Ford.
ESC – elektroniczny system stabilizacji toru jazdy
Wiele osób nazywa ten system potocznie systemem antypoślizgowym, jednak zdolność ograniczenia poślizgu pojazdu w różnych sytuacjach drogowych stanowi tylko jedną z funkcji elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy. Rolą ESC jest stałe monitorowanie ruchu pojazdu. System ten ma za zadanie nie tylko przeciwdziałać bocznemu poślizgowi kół, ale generalnie ma stabilizować tor jazdy podczas jakichkolwiek manewrów takich jak skręcanie, gwałtowne hamowanie czy inne dynamicznie przeprowadzane działania kierowcy. System ten jest w stanie aktywować układ hamulcowy niezależnie dla poszczególnych kół dzięki czemu pomaga w utrzymaniu pożądanego toru jazdy. Oczywiście pamiętajmy, że choć ESC pozwala zachować stabilność toru jazdy w warunkach, w których auto pozbawione tego rozwiązania już dawno zboczyłoby z właściwego toru, to ESC nie łamie praw fizyki. System ten jest obecny aktualnie na pokładzie każdego modelu Forda.
EBA – system wspomagający hamowanie awaryjne
Praktycznie na każdym profesjonalnym szkoleniu z bezpiecznej jazdy od instruktora usłyszymy rzecz na pozór dziwną – w sytuacji zagrożenia większość kierowców hamuje zbyt słabo! Tak jednak niestety jest. Mimo, że w sytuacji krytycznej powinniśmy wcisnąć pedał hamulca jak najmocniej w podłogę, to wielu kierowców tego nie robi. Jak działa EBA (Emergency Brake Assist)? System ten wykorzystuje pewną charakterystyczną cechę: nawet, gdy podczas hamowania awaryjnego kierowca zbyt słabo naciska pedał hamulca, to niemal wszyscy naciskają go bardzo szybko. Właśnie ta szybkość jest impulsem dla EBA do natychmiastowego wzmocnienia ciśnienia w układzie hamulcowym, a przez to znacznego zwiększenia skuteczności hamulców. System EBA jest obecny w każdym modelu Forda, ponadto jest on też zintegrowany z innym zaawansowanym rozwiązaniem, prezentowanemu poniżej.
Active City Stop
System Active City Stop jest rozwiązaniem wspomagającym kierowcę w gęstym ruchu miejskim. Rozwiązanie to pomaga kierowcy w krytycznych sytuacjach, poprzez wykorzystanie sensorów odległości i radaru jest w stanie aktywować automatycznie hamowanie awaryjne w sytuacji, gdy np. zagapimy się i w korku nie zaczniemy hamować przed poprzedzającym pojazdem. System ten działa w pełnym zakresie legalnych prędkości w terenie zabudowanym (czyli do 50 km/h w Polsce). Detektory pojazdu stale analizują obszar w odległości ok 10 metrów przed pojazdem i jeżeli system Active City Stop wykryje, że kierowca zbyt szybko zbliża się do poprzedzającego pojazdu (niezależnie, czy już zatrzymanego, czy wolno się toczącego) i nie podejmuje hamowania, aktywuje hamowanie awaryjne pomagając uniknąć kolizji. To jednak nie wszystko uzupełnieniem tego systemu obecnego dziś na pokładzie każdego Forda, jest kolejne rozwiązanie.
Pre-Collision Assist – system zapobiegania kolizjom
Rozwiązaniem ściśle współpracującym z automatycznym hamowaniem awaryjnym jest system Pre-Collision Assist. System ten jest rozwiązaniem wykorzystującym radary i sensory odległości rozpoznające inne pojazdy, pieszych, czy rowerzystów. System działa w ten sposób, że w razie ryzyka kolizji najpierw ostrzega o tym kierowcę za pomocą sygnałów audiowizualnych, a gdy człowiek nie podejmuje żadnego działania automatycznie, system zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, przygotowując się do wykorzystania jego maksymalnego potencjału. W przypadku, gdy kierowca wciąż nie korzysta z hamulców a ryzyko kolizji rośnie uaktywniane są hamulce awaryjne. Ważne: w tym przypadku kierowca ma możliwość wyboru „czułości” tego systemu, co pozwala np. ograniczyć liczbę ostrzeżeń systemu, nie zmniejszając zapewnianego przez to rozwiązanie poziomu bezpieczeństwa.
Warto o tym pamiętać, poziom bezpieczeństwa jest wyższy nie tylko dzięki automatycznemu wzmocnieniu siły hamowania w trakcie awaryjnego manewru, ale także dzięki temu, że nowe modele Forda wyposażone są także w system przeciwdziałania kolizji z innym pojazdem (zarówno stojącym, jak i znajdującym się w ruchu), jak również z pieszym, czy rowerzystą. Bez tych rozwiązań uzyskanie maksymalnej noty w najnowszych testach Euro NCAP nie byłoby możliwe, a przypomnijmy, że samochody Forda szczycą się najwyższą, pięciogwiazdkową oceną w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
TPMS – system monitorowania ciśnienia w oponach
Niezwykle istotnym, choć często niedocenianym przez kierowców rozwiązaniem z zakresu wsparcia bezpieczeństwa podróży jest TPMS (Tire Pressure Monitoring System), czyli system monitorowania ciśnienia w oponach. Prawidłowe ciśnienie w każdym z kół pojazdu jest kluczowe dla utrzymania przez samochód optymalnej trakcji i zapewnienia właściwej przyczepności na drodze. Już niewielkie zmiany ciśnienia mogą skutkować znaczącym pogorszeniem się tych właściwości, a tym samym zmniejszają poziom bezpieczeństwa. TPMS pozwala temu przeciwdziałać poprzez informowanie kierowcy o zmianach ciśnienia w każdym z kół powyżej pewnego zakresu tolerancji, którego przekroczenie może mieć wpływ na bezpieczeństwo.