DZIAŁANIE SILNIKA ELEKTRYCZNEGO W SAMOCHODZIE
Nie wnikając w zawiłości procesów fizycznych, które zachodzą w silnikach elektrycznych, siła napędowa i moment obrotowy w obu typach silników elektrycznych powstają w wyniku oddziaływań elektromagnetycznych, a nie przemian chemicznych (spalenie paliwa) i termodynamicznych, jak w silnikach spalinowych. Bez względu na typ silnika elektrycznego, ma on znacznie prostszą budowę od jakiegokolwiek silnika spalinowego – nie ma tu tłoków, cylindrów, zaworów i pozostałych komponentów złożonego układu korbowo-tłokowego, są zasadniczo dwa elementy: stojan i wirnik. W silnikach spalinowych moc i moment obrotowy zależą od prędkości obrotowej silnika. W silnikach elektrycznych maksymalny moment obrotowy jest uzyskiwany praktycznie od zera, co istotnie wpływa na dynamikę i przyśpieszenia uzyskiwane przez auta elektryczne. Budowa silnika elektrycznego jest tym prostsza, że szeroki zakres prędkości obrotowej w silniku elektrycznym pozwala całkowicie zrezygnować w aucie elektrycznym z kolejnego skomplikowanego elementu: wielobiegowej przekładni (czyli po prostu skrzyni biegów).
WYDAJNOŚĆ SILNIKA ELEKTRYCZNEGO, A WYDAJNOŚĆ SILNIKA SPALINOWEGO
Absolutną przewagą silników elektrycznych jest ich wydajność, rozumiana jako sprawność energetyczna, czyli to, jaka część energii pochodzącej ze źródła (w przypadku samochodów elektrycznych – z litowo-jonowych akumulatorów) jest zamieniana na pracę, energię mechaniczną napędzającą koła pojazdu.
W najdoskonalszych silnikach spalinowych, ich efektywność energetyczna ledwo przekracza 40 procent, co oznacza, że większość energii powstałej w wyniku spalenia porcji węglowodorowego paliwa w cylindrach jest po prostu marnowana i wydzielana pod postacią ciepła. Najwyższą sprawność wśród silników spalinowych uzyskują silniki pracujące w cyklu Atkinsona, a te są stosowane przede wszystkim w napędach hybrydowych. Sprawność silników w autach wyłącznie spalinowych jest jeszcze niższa.
Tymczasem w przypadku silników elektrycznych bez problemu osiągają one sprawność energetyczną na poziomach przekraczających nawet 90 proc. Zdaniem organizacji Green NCAP Ford Mustang Mach-E został wyróżniony wskaźnikiem efektywności energetycznej wynoszącym 9,4 punkta na 10 możliwych, co w uproszczeniu możemy potraktować jako auto dysponujące napędem o 94 procentowej sprawności. To rezultat nieosiągalny przez jakikolwiek pojazd spalinowy, czy hybrydowy.
HYBRYDY TYPU PLUG-IN I SAMOCHODY Z SILNIKIEM ELEKTRYCZNYM – NA CZYM POLEGA RÓŻNICA?
Jak wcześniej wspomnieliśmy, po polskich drogach porusza się już ponad 40 tys. pojazdów z napędem elektrycznym. Przy czym ta pula jest w zasadzie w połowie rozdzielona pomiędzy auta z napędem wyłącznie elektrycznym (jak np. Ford Mustang Mach-E), oraz samochody z napędem hybrydowym plug-in. Warto zatem na koniec wyjaśnić różnice pomiędzy autem z napędem wyłącznie elektrycznym, a pojazdem z napędem hybrydowym plug-in.
Hybrydy plug-in to samochody wyposażone zarówno w silnik spalinowy, jak i silnik (lub kilka) elektryczny. Pozwala to z jednej strony poruszać się autem bezemisyjnie na krótszych (niż w przypadku aut wyłącznie elektrycznych) dystansach, co zwykle wystarcza do codziennych, krótszych tras na mieście (np. Ford Kuga 2.5L Plug-in Hybrid dysponuje średnim homologowanym zasięgiem na silniku elektrycznym wynoszącym 56 km). Z drugiej strony użytkownik hybrydy plug-in nie musi martwić się o infrastrukturę ładowania, bo auto dysponuje również silnikiem spalinowym. Jednak warto pamiętać, że efektywność napędu hybrydowego plug-in jest gorsza niż napędu wyłącznie elektrycznego. Po pierwsze, silnik elektryczny hybrydy plug-in pracuje mniej efektywnie niż w aucie wyłącznie elektrycznym, bo charakterystyka jego pracy wymaga dopasowania do komponentu spalinowego. Za spójną, równoległą pracę obu napędów w przypadku, gdy kierowca wymaga odpowiednio dużej mocy odpowiada skomplikowany układ sterujący pracą obu napędów. Z drugiej strony komponent spalinowy w hybrydach plug-in ma większą sprawność niż zwykłe auto spalinowe – głównie dlatego, że dzięki wsparciu jednostki elektrycznej, moc z silnika spalinowego jest wykorzystywana w optymalnym (pod względem efektywności) zakresie obrotów. Podczas startu, gdy silnik spalinowy mający niską prędkość obrotową pracowałby nieefektywnie, hybrydy plug-in rozpędzają się za pomocą silnika elektrycznego.
Reasumując, hybrydy plug-in to sensowny etap przejściowy, pomiędzy spalinową motoryzacją, a pełną elektromobilnością. Infrastruktura ładowania stale się rozbudowuje, co oznacza, że z upływem czasu inwestycja w auto wyłącznie elektryczne ma coraz większy sens, zarówno ekonomiczny, jak i ekologiczny. Warto jednak pamiętać o tym, by posiadając auto hybrydowe plug-in nie zaniedbywać jego ładowania np. w domowym garażu. Nieładowanie hybrydy plug-in to marnowanie potencjału tego napędu, a to przecież coś, za co zapłaciliśmy wybierając takiego auto. Na szczęście badania przeprowadzone przez naszą markę, analizujące dane pozyskane z modeli Ford Kuga PHEV poruszających się po drogach Europy pokazują, że nabywcy tego lubianego, funkcjonalnego, rodzinnego SUV-a doskonale zdają sobie sprawę z możliwości elektryczno-spalinowych napędu. Statystycznie blisko połowa przebiegów realizowanych przez egzemplarze poruszające się po europejskich drogach została uzyskana dzięki ładowaniu aut prądem i korzystaniu z trybu jazdy bezemisyjnej.