CO WPŁYWA NA ŻYWOTNOŚĆ BATERII W SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH?
Dzięki właściwej eksploatacji każdy właściciel samochodu elektrycznego może cieszyć się z pełnej wydajności akumulatora na długie lata. Jednak każda bateria litowo-jonowa ma określoną pojemność, która maleje z upływem czasu. Pomimo szeregu zalet, jak niewielkie samorozładowania, duża trwałość i żywotność, akumulatory litowo-jonowe są wrażliwe na przeładowania, jak i nadmierne rozładowanie. Żywotność cykliczną można zwiększyć regularnie użytkując akumulatory w niepełnych cyklach pracy, godząc się na nieco krótszy czas pracy w każdym cyklu. Produkowane obecnie akumulatory litowo–jonowe można naładować do 80% ich pojemności w czasie wynoszącym średnio od 15 do 60 minut, przy czym warto zaznaczyć, że większa moc ładowania powoduje szybszą degradację akumulatora. W praktyce oznacza to, że optymalne ładowanie powinno dążyć do uzyskania poziomu uzupełnienia baterii najwyżej w 80%, przy jednoczesnym ograniczeniu korzystania z publicznych stacji szybkiego ładowania DC.
WPŁYW TEMPERATURY NA ZASIĘG AUTA ELEKTRYCZNEGO
Na zmniejszenie wydajności baterii wpływa także temperatura. Akumulatory litowo-jonowe są przystosowane do działania w stosunkowo szerokim przedziale, jednak podczas ładowania należy zadbać, aby nie przekroczyć dopuszczalnego zakresu temperatur pracy, który wynosi od 0 do 45 stopni Celsjusza. W przeciwnym wypadku narażamy się nie tylko na pogorszenie jakości ładowania, ale także na skrócenie żywotności ogniwa, a nawet jego rozszczelnienie. Wysoka temperatura wywołuje takie reakcje jak korozja i zwiększenie tempa utraty litu, co w efekcie skutkuje ubytkiem pojemności. Bardzo niska temperatura może ograniczyć te skutki, ale może spowodować także zmiany składu chemicznego akumulatora, które również przyspieszają jego degradację.
MECHANIZM STARZENIA SIĘ AKUMULATORÓW LITOWO-JONOWYCH
Starzenie się akumulatorów litowo-jonowych jest procesem naturalnym, powodowanym przez procesy elektromechaniczne i mechaniczne. Konsekwencją tych procesów jest pewna utrata energii, którą akumulator może przechowywać (ubytek pojemności) oraz wzrost wewnętrznej rezystancji akumulatora, co ogranicza maksymalną ilość energii, jaką akumulator może dostarczyć lub którą może przyjąć (spadek mocy). Za koniec życia akumulatora przyjmuje się zwykle spadek jego pojemności do 80% wartości nominalnej i zakłada się, że akumulator może być używany aż do osiągnięcia 80% pojemności znamionowej – stan ten oznaczany jest jako SOH (z ang. state of health). Etap, w którym następuje utrata 20% pojemności początkowej, nazywany jest potocznie końcem życia akumulatora i oznaczany jest jako EOL (z ang. end of life), w przeciwieństwie do stanu początkowego – BOL (z ang. begin of life).
ŻYWOTNOŚĆ BATERII A EKSPLOATACJA
Przyczyną skracania żywotności akumulatorów oraz szybkiego zmniejszania ich pojemności jest w głównej mierze niewłaściwa eksploatacja. W punktu widzenia kierowcy jest to bardzo dobra informacja, bo znaczy tyle samo, że wystarczy przestrzegać kilku zasad zapewniających warunki optymalnej eksploatacji, by na lata cieszyć się w pełni sprawnym akumulatorem i niezawodnym elektrykiem. Przypomnijmy sobie jak zatem przeciwdziałać degradacji akumulatora?
ŁADOWANIE DO PEŁNA BATERII SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO
Skraca czas życia baterii i na co dzień jest absolutnie zbyteczne. Doładowywanie do 100% pojemności należy stosować raz na jakiś czas lub tylko wtedy, kiedy wybierasz się w dłuższą trasę i potrzebujesz naprawdę dużego zasięgu. Warto jednak w tym miejscu wspomnieć o bijącym rekordy elektrycznym Mustangu Mach-E, który ma na swoim koncie nie lada osiągnięcie – mianowicie, pokonanie na jednym ładowaniu aż 807,2 km trasy, co przekroczyło oficjalnie zadeklarowany przez Forda zasięg 610 km o ok. 32%!
CAŁKOWITE ROZŁADOWYWANIE BATERII AUTA ELEKTRYCZNEGO
Akumulatory litowo-jonowe są bardzo wrażliwe na nadmierne rozładowanie. Wyładowanie „do zera” grozi nieodwracalną utratą pojemności. Dopuszczenie do całkowitego rozładowania baterii może skutkować skróceniem cyklu życia baterii, a nawet całkowitym uszkodzeniem akumulatora litowo-jonowego, dlatego tak ważne jest codzienne monitorowanie poziomu naładowania.