4. DOSTOSUJ ODPOWIEDNI TRYB JAZDY DO BIEŻĄCYCH POTRZEB
Samochody elektryczne posiadają tryby jazdy o zróżnicowanej charakterystyce, które pozwalają na dopasowanie stylu jazdy do indywidualnych preferencji i aktualnych potrzeb kierowcy na trasie. Ford Mustang Mach-E posiada 3 tryby:
- Active - domyślny tryb standardowej jazdy
- Whisper - przeznaczony do spokojnej i cichej jazdy, który rozleniwia pedał gazu dając wrażenia odprężenia
- Untamed, a w wersji GT dodatkowy Untamed Plus ‑ sportowy, zwiększa responsywność pedału przyspieszenia, przez co reakcja pojazdu na wciśnięcie gazu jest bardziej zdecydowana.
Ford zadbał o to, aby E-Transit – pierwszy, w pełni zelektryfikowany samochód dostawczy Forda również był wyposażony w tego rodzaju udogodnienie. Jednym z kluczowych trybów zwiększającym jego zasięg jest tryb Eco, który poprzez regulację przyspieszenia i zoptymalizowanie działania klimatyzacji, może zapewnić nawet 10% obniżenie zużycia energii!
5. KONTROLUJ CIŚNIENIE OPON
Bardzo ważne jest regularne sprawdzane ciśnienia w oponach, bowiem zachowanie optymalnych przedziałów gwarantuje zachowanie możliwie najlepszych właściwości trakcyjnych samochodu i właściwej drogi hamowania. Ale to nie wszystko. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach wpływa nie tylko na ich żywotność, ale także przekłada się na wzrost kosztów eksploatacji auta. Zawsze przed wybraniem się w dłuższą trasę skontroluj poziom ciśnienia, a najlepiej taki kontrolny przegląd wykonuj przynajmniej raz w miesiącu.
6. OPTYMALNIE ZAPLANUJ TRASĘ
Infrastruktura ładowania jest cały czas w fazie rozbudowy, dlatego tak ważne jest wcześniejsze zaplanowanie trasy uwzględniającej punkty, w których uzupełnisz poziom energii w baterii. Przy dalszych podróżach z odsieczą przychodzą nowe technologie, a konkretniej aplikacja FordPass, za pomocą której z łatwością wyszukasz publiczne stacje ładowania. Swoje aplikacje oferują też poszczególni dostawcy sieci. Oprócz opcji wyszukiwania szczegółowych informacji o stacjach, jako użytkownik możesz też użyć aplikacji celem dokonania płatności za ładowanie.
7. ZADBAJ O AERODYNAMIKĘ I REDUKCJĘ OBCIĄŻENIA POJAZDU ZAMYKAJĄC SZYBY
Jedną z wielu zalet samochodów elektrycznych jest cicha praca układu napędowego, która zapewnia komfort akustyczny w kabinie pasażera. Aby nie psuć sobie przyjemności z bezszelestnej jazdy, korzystaj z klimatyzacji i unikaj otwierania szyb, które zwiększają opór aerodynamiczny samochodu, a tym samym podwyższają zużycie energii. Warto w tym miejscu jednak zaznaczyć, że to właśnie klimatyzacja, oczywiście oprócz samego silnika, zużywa w elektryku najwięcej energii. Dlatego tak ważne jest, aby podczas upałów parkować w zacienionych miejscach, korzystać z trybu wentylowania kabiny pasażera, a w razie przegrzania przewietrzyć ją w celu zrównania temperatury z powietrzem, co rozwiniemy w punkcie poniżej.
8. UTRZYMUJ AKUMULATOR W ZOPTYMALIZOWANYCH PARAMETRACH TEMPERATURY
Zbytnie nagrzanie może doprowadzić do nagromadzenia się metalicznych osadów na elektrodach, co w efekcie prowadzi do uszkodzenia akumulatora wpływając na jego długoterminową wydajność. Z kolei temperatury poniżej 4 stopni Celsjusza spowalniają reakcje elektrochemiczne zachodzące w akumulatorze, co skutkuje zmniejszeniem ilości dostępnej energii i spowolnieniem ładowania pojazdu. Kierowca może jednak podjąć odpowiednie kroki, aby pomóc pojazdowi utrzymać optymalną temperaturę akumulatora:
- bez względu na porę zoptymalizuj temperaturę w kabinie kiedy samochód jest jeszcze podłączony do domowej ładowarki - z pomocą aplikacji FordPass możesz wychłodzić bądź też ogrzać samochód jeszcze przed wyruszeniem w podróż.
- w okresie letnim staraj się nie ustawiać klimatyzacji na maksymalny poziom chłodzenia - ten kompromis pozwoli zaoszczędzić nieproporcjonalną ilość energii.
- zimą korzystaj z podgrzewania foteli i kierownicy jako podstawowego źródła ciepła - zużywają one znacznie mniej energii niż ogrzanie całej kabiny pasażerskiej.
- jeśli to możliwe parkuj w garażu lub pod zadaszeniem - ograniczysz w ten sposób negatywny wpływ wysokich jak i niskich temperatur na sprawność akumulatora, co pozwoli zmaksymalizować zasięg pojazdu.
- planuj dalsze podróże tak, aby uniknąć jazdy w najgorętszej porze dnia - bardzo wysoka temperatura może osłabić zdolność pojazdu do chłodzenia akumulatora.
Mustang Mach‑E w miarę użytkowania uczy się nawyków kierowcy. Inteligentnie kalkuluje zasięg i przygotowuje dokładne prognozy. Trzeba pamiętać, że nawyki jazdy z pory letniej przeniesione na jazdę w czasie zimy mogą skutkować początkowo gorszymi prognozami zasięgu. Można jednak zminimalizować ten efekt poprzez ręczne zresetowanie historii jazdy w komputerze pokładowym na początku zimy i lata. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że przy pierwszym uruchomieniu samochodu, kiedy akumulator jest jeszcze zimny, prognozowany zasięg może wprowadzać w błąd. Ulegnie on wydłużeniu w miarę rozgrzania się akumulatora podczas użytkowania pojazdu przez kierowcę.
Więcej o eksploatacji samochodu elektrycznego latem i zimą możesz przeczytać tutaj:
https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/samochod-elektryczny-prowadzenie-obsluga-w-okresie-wysokich-temperatur
https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/eksploatacja-samochodu-elektrycznego-w-zimie