JAK UŻYTKOWAĆ AUTO ELEKTRYCZNE W UPAŁ?
To oczywiste pytanie, które pojawi się w głowie każdej osoby zainteresowanej autem elektrycznym. Czy w jakiś sposób możemy wpływać na spadek pojemności akumulatorów i poziom ich zużywania się w trakcie eksploatacji auta elektrycznego w gorące dni? Jak najbardziej. Oto kilka przydatnych sugestii.
PARKUJ SAMOCHÓD W CIENIU
Brzmi to banalnie, ale wnętrze zaparkowanego w upalny dzień na słońcu auta nagrzewa się do bardzo wysokich temperatur. Na tyle wysokich, że stanowią one niebezpieczeństwo dla życia każdej osoby czy zwierzęcia pozostawionego w takim pojeździe. Warto zrozumieć, że nagrzewa się nie tylko wnętrze, ale również i akumulatory. Zaparkowanie auta w cieniu oznacza, że akumulatory będą nawet o kilkanaście stopni chłodniejsze w stosunku do pojazdu pozostawionego w pełnym, upalnym słońcu. Dlatego w lecie, jeżeli tylko masz taką możliwość, staraj się parkować auto elektryczne w miejscu zacienionym.
KORZYSTAJ Z OPCJI WSTĘPNEGO SCHŁODZENIA
Praktycznie każde współczesne auto elektryczne oferuje właścicielowi funkcję wstępnego schłodzenia kabiny. W autach spalinowych praca systemu klimatyzacji wymaga działania silnika spalinowego. W samochodzie elektrycznym nic nie stoi na przeszkodzie, by klimatyzacja uruchomiła się automatycznie i schłodziła kabinę (a także akumulatory) chwilę przed rozpoczęciem zaplanowanej podróży. W elektrycznym Fordzie Mustangu Mach-E funkcję tę można aktywować za pośrednictwem pokładowego systemu multimediów, odpowiednio ustawiając harmonogram chłodzenia, ale jeszcze prostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z aplikacji mobilnej FordPass, połączonej z naszym pojazdem elektrycznym. Oczywiście system chłodzenia wymaga energii, dlatego warto go aktywować w czasie, gdy auto wciąż jeszcze jest podłączone do zewnętrznego źródła energii (np. wallboxa w naszym domowym garażu). Wówczas nie tylko uzyskamy większy komfort cieplny przed podróżą, ale też energia pochłonięta przez ten proces nie będzie pochodzić z akumulatora trakcyjnego pojazdu, który zapewni tym samym większy zasięg.
PODCZAS JAZDY ELEKTRYKIEM KORZYSTAJ Z TRYBU EKO
Prąd płynący przez przewodnik powoduje, że przewodnik się nagrzewa. Stopień tego nagrzania zależy wyłącznie od rezystancji przewodnika, wartości prądu (jego natężenia) i czasu przepływu – mówi o tym prawo Joule’a. W samochodach elektrycznych przewodniki to nie tylko kable instalacji elektrycznej, ale również elektrolit zawarty w każdym ogniwie litowo-jonowym baterii trakcyjnej pojazdu. Im mniej energii wyzwalasz by ruszyć auto, tym mniej ciepła wydziela się z przewodnika. Wniosek? Jazda ekologiczna, zachowawcza i spokojna, zawsze się opłaci!
W nowoczesnych autach elektrycznych mamy do wyboru kilka trybów jazdy. Pozwalają one dostosować pracę napędu do wymagań kierowcy. W trybie sportowym auto żywiej reaguje na pedał przyśpieszenia i chętniej rwie do przodu, w trybie eko – wręcz przeciwnie. Napęd wówczas działa tak, by skłonić kierowcę do spokojnej, zachowawczej jazdy, co jak już wiemy - ma znaczenie w kontekście wydłużenia żywotności baterii w samochodzie elektrycznym, szczególnie latem. Pamiętajmy też, że spokojna, zachowawcza jazda jest też znacznie bezpieczniejsza.
REGULARNIE SPRAWDZAJ POZIOM CIŚNIENIA W OPONACH
Dbałość o prawidłowe ciśnienie opon ma znaczenie nie tylko ze względu bezpieczeństwa i zapewnienia jak najlepszej przyczepności pojazdu na drodze, ale również w kontekście efektywności energetycznej napędu. Zbyt niskie ciśnienie to gorsza przyczepność, większy opór toczenia, a tym samym większe zużycie energii, ale także znacznie większe zużycie samych opon, które również stanowią niepomijalny koszt eksploatacji auta. Przy dopompowaniu kół należy również uważać, by nie przesadzić. Zbyt duże ciśnienie zmniejsza zauważalnie powierzchnię styku opony z drogą, co ma istotny wpływ na bezpieczeństwo. Ma to szczególne znaczenie w autach elektrycznych, które dysponują pokaźnym momentem obrotowym praktycznie od startu.
ŁADUJ BATERIĘ AUTA DO POZIOMU 80%
W upalne dni warto też ładować baterie do poziomu 80 proc. Naładowanie auta do 100 proc. może spowodować przegrzanie baterii, szczególnie w sytuacji, gdy auto jest ładowane na szybkiej ładowarce z prądem stałym. Nowoczesne samochody elektryczne, takie jak Ford Mustang Mach-E są wyposażone w zaawansowany system BMS, kontrolujący działanie akumulatora. W skwarny dzień dla bezpieczeństwa auta i pasażerów system ten może wręcz odciąć prąd ładowania z szybkiej ładowarki, gdy bateria będzie już prawie pełna. Dlatego warto ładować auto elektryczne w optymalnym dla akumulatorów zakresie od 20% do 80%.
>> Więcej na temat ładowania aut elektrycznych w publicznych punktach ładowania
AUTA ELEKTRYCZNE NAJBARDZIEJ LUBIĄ UMIARKOWANY KLIMAT
Polska leży w strefie klimatu umiarkowanego. Owszem, bywają mroźne dni zimą, czy upalne latem, ale temperatury w naszym kraju dalekie są od tych, jakie spotykane są na Syberii czy Saharze. To dobra wiadomość dla osób zainteresowanych autami elektrycznymi. Współczesna technologia produkcji aut elektrycznych wręcz preferuje klimat umiarkowany, gdyż właśnie w takiej strefie klimatycznej samochód elektryczny będzie działał najbardziej efektywnie.
Sprawdź także https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/eksploatacja-samochodu-elektrycznego-w-zimie