Jak ładować samochód elektryczny?
Najtańszym sposobem ładowania auta jest korzystanie z prądu w domu czy w miejscu pracy (oczywiście za przyzwoleniem pracodawcy/zarządcy budynku). Jednak wybierając się w dłuższą trasę autem elektrycznym, optymalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z publicznych sieci ładowarek aut elektrycznych.
Na początku pamiętajmy, że każde auto zelektryfikowane można ładować prądem przemiennym (takim, jaki wszyscy mamy w domowych gniazdkach). Dodatkowo w przypadku aut wyłącznie elektrycznych, możliwe jest ich ładowanie ze znacznie większą mocą prądem stałym. Rodzaje typów ładowania i złącz ładowania przedstawiliśmy szczegółowo w naszym wcześniejszym poradniku odpowiadającym na pytanie, jak ładować auto w domu.
Generalnie ładując auto poza domem, korzystając z publicznie dostępnych punktów ładowania mamy możliwość podłączenia auta do ładowarek ze złączami z prądem przemiennym (AC) lub prądem stałym (DC). Co do zasady, ładowanie DC odbywa się szybciej niż ładowanie AC, bo ładowarki prądem stałym mają większą moc niż ładowarki AC, a im większa moc ładowarki, tym krócej będzie się ładować Twoje auto. Należy też pamiętać o tym, jaką maksymalnie moc jest w stanie przyjąć Twoje auto. Poniżej krótkie przypomnienie jaką maksymalną moc ładowania są w stanie przyjąć poszczególne zelektryfikowane i elektryczne modele marki Ford:
- Ford Mustang Mach-E ze standardową baterią 75 kWh: do 115 kW (DC), do 45 kW (AC)
- Ford Mustang Mach-E z baterią o zwiększonej pojemności 99 kWh: do 150 kW (DC), do 45 kW (AC)
- Ford Mustang Mach-E GT: do 150 kW (DC), do 45 kW (AC)
- Ford Kuga PHEV (Hybrid Plug-in): do 3,7 kW (tylko AC)
- Ford Explorer PHEV (Hybrid Plug-in): do 3,7 kW (tylko AC)
- Ford Tourneo Custom PHEV (Hybrid Plug-in): do 3,7 kW (tylko AC)
Ładowanie pojazdu prądem przemiennym AC
Każdy samochód zelektryfikowany, który można ładować energią elektryczną, jest przystosowany do korzystania z prądu przemiennego. Do ładowania w takim przypadku wykorzystywane jest gniazdo Typ 2, w które wyposażone jest auto. Chcąc korzystać z publicznych ładowarek AC warto pamiętać o tym, aby mieć przy sobie własny kabel do ładowania (wiele ładowarek AC nie jest wyposażonych we własny przewód i wymaga podłączenia samochodu własnym kablem). Ładowarki AC mają moc najczęściej do 22 kW, choć zdarzają się też punkty, które dostarczają prąd przemienny o mocy aż 43 kW. Jednak pamiętajmy o wspomnianych wcześniej mocach obsługiwanych przez pojazd. Podpięcie np. Forda Kuga PHEV (maks. moc ładowania AC do 3,7 kW) do ładowarki AC 43 kW nie skróci czasu ładowania bardziej niż ładowanie z punktu o mocy 22 kW czy 11 kW. Granicą jest w tym wypadku maksymalna moc prądu przemiennego, jaką jest w stanie obsłużyć dany pojazd. Nie musimy się też obawiać tego, że moc danej ładowarki jest za duża – to elektronika pojazdu steruje przepływem mocy, a nie ładowarka.
Sam proces ładowania jest bardzo prosty: podjeżdżamy autem pod ładowarkę AC, a następnie podłączamy przewód do ładowania do ładowarki i do auta. Jeżeli przewód ładowania jest zintegrowany z daną stacją ładowania, wystarczy po prostu wpiąć wtyczkę do gniazda w naszym pojeździe. Zależnie od operatora danej stacji ładowania należy jeszcze odpowiednio uwierzytelnić się w ładowarce (np. kartą RFID czy za pomocą aplikacji mobilnej) i proces ładowania się rozpocznie. Do kwestii uwierzytelniania i płatności jeszcze wrócimy.
Ładowanie pojazdu prądem stałym DC
Samochody wyłącznie elektryczne – takie jak np. Ford Mustang Mach-E – wyposażone są w gniazdo ładowania Typ 2 CCS (Combined Charging System). Złącze to umożliwia zarówno podpięcie wtyczki ładowarki AC (Typ 2), jak i wtyczki z ładowarki DC (CCS). Wybierając się w dalszą podróż, warto wybierać szybsze ładowarki DC podczas krótszych przystanków na trasie (większa moc, krótszy czas ładowania samochodu), natomiast ładowarki AC są dobrym wyborem, gdy np. korzystamy z punktu udostępnianego przez hotel, w którym zatrzymaliśmy się na noc w trakcie podróży.
Samo ładowanie z punktu DC jest tak samo proste, jak w przypadku ładowarek AC. Nawet prostsze, bo wszystkie ładowarki DC mają zintegrowany przewód ładowania , zatem kierowca nie musi przewozić dodatkowego kabla w bagażniku. Wystarczy podjechać pod ładowarkę, wpiąć wtyczkę do auta i aktywować ładowanie. Aktywacja zależy do sieci i operatora. Tym się właśnie teraz zajmiemy.
Publiczne sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce
Podobnie jak mamy w kraju wiele różnych stacji benzynowych, tak samo stacje ładowania zarządzane są przez różnych operatorów. Zgodnie z wspomnianym wcześniej Licznikiem Elektromobilności, mamy obecnie w Polsce 1712 stacji ładowania, z czego 1176 stacji to ładowarki prądu przemiennego (AC), a 536 to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Zależnie od operatora, mamy różne sposoby aktywacji danej usługi ładowania. Poznajmy te stosowane przez największych polskich operatorów.
Ładowanie z Greenway Polska
Sieć operatora Greenway jest obecnie najliczniejszą grupą szybkich ładowarek DC w Polsce. Aby z niej korzystać najpierw należy się zarejestrować w usłudze – można to zrobić albo za pośrednictwem przeglądarki internetowej i strony operatora, albo poprzez aplikację mobilną GreenWayPL (dostępna na platformy Android i Apple iOS). W trakcie rejestracji należy podać dane karty płatniczej, za pomocą której będziemy płacić za prąd pobrany w trakcie ładowania. GreenWay nie wymaga alokacji żadnych środków przed rozpoczęciem ładowania. Po prostu podjeżdżamy pod stację ładowania tego operatora, uruchamiamy aplikację mobilną, wyszukujemy w niej naszą lokalizację i ładowarkę, przy której zaparkowaliśmy. Następnie podłączamy pojazd do ładowarki i z poziomu aplikacji wybieramy gniazdko, do którego się podłączyliśmy oraz wskazujemy przycisk „Rozpocznij ładowanie”. Ładowanie można rozpocząć również bez aplikacji, zamawiając wcześniej od operatora kartę RFID (ma rozmiar zwykłej karty płatniczej). Wówczas procedura jest jeszcze prostsza: podjeżdżamy pod ładowarkę, podłączamy nasz samochód i zbliżamy otrzymaną kartę w oznaczone miejsce na ładowarce.
Ładowanie z Orlen Charge
Aby skorzystać z ładowarek sieci Orlen, należy w telefonie zainstalować aplikację Orlen Charge i zarejestrować się w usłudze. Następnie w aplikacji znajdujemy stację ładowania, przy której zaparkowaliśmy, podłączamy przewód ładowarki do auta, w aplikacji wybieramy podpięte do samochodu złącze i wskazujemy przycisk „Ładuj”. Gdy pojawi się komunikat operatora płatności, należy podać dane karty płatniczej. Po ich zatwierdzeniu Orlen Charge blokuje środki w kwocie 200 zł i rozpoczyna ładowanie. Niewykorzystane w trakcie ładowania środki wracają na konto właściciela.
Ładuj się z aplikacją Ford Pass i ładowarkami sieci IONITY
Niezależnie od rozwiązań poszczególnych operatorów, swoje rozwiązania ułatwiające ładowanie samochodów ich posiadaczom oferuje również Ford. Amerykańska marka jest jednym z współzałożycieli najszybciej rozwijającej się sieci ładowarek w Europie: IONITY. Z sieci tej można korzystać podobnie jak w przypadku innych operatorów, tj. za pomocą mobilnej aplikacji IONITY, ale jeszcze lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z aplikacji Ford Pass. Za jej pomocą nie tylko łatwo odnajdziesz najbliższy punkt ładowania, ale też możesz skontrolować zdalnie stan baterii twojego pojazdu, czy sprawdzić jakie są koszty ładowania baterii w posiadanym modelu Forda.