BATERIE HYBRYDOWE SĄ DROGIE W WYMIANIE
Jakość nowoczesnych baterii pozwala na wielokrotne powtarzanie cykli ładowania bez znaczącej utraty pojemności ogniwa. W hybrydach Forda mamy do czynienia z akumulatorami litowo-jonowymi, które oferują największą gęstość energii spośród wszystkich akumulatorów dostępnych na rynku. Charakteryzuje je niewielkie samorozładowanie i duża trwałość, która może przekraczać nawet 1000 cykli pracy. Użytkownicy samochodów hybrydowych Forda mogą jednak spać spokojnie, ponieważ gwarancja na baterię wysokonapięciową przy limicie kilometrów do 160 tys. to aż 8 lat. Przy czym warto podkreślić, że nie jest to termin graniczny, po którym bateria stanie się niezdatna do użytkowania.
Prawidłowa eksploatacja i optymalne korzystanie z akumulatorów trakcyjnych w autach hybrydowych sprawia, że służą one na znacznie dłużej niż opiewa okres gwarancyjny. Aby tak się stało warto mieć na względzie, że baterie w samochodach hybrydowych, jak i elektrycznych, nie powinny ulegać przeładowaniu, jak i nadmiernemu rozładowaniu. W celu zapewnienia im jak najdłuższej żywotności, należy zadbać, aby pojazd był naładowany w przedziale od 20-80% objętości energii, ni mniej ni więcej.
Dowiedz się więcej:
https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/zywotnosc-baterii-w-samochodach-elektrycznych
HYBRYDY SĄ DROŻSZE OD KONWENCJONALNYCH SAMOCHODÓW
Wzrost popularności samochodów hybrydowych wynika m.in. ze zwiększonej świadomości ekologicznej konsumentów, dążenia do zrównoważonego rozwoju oraz chęci bycia częścią postępu technologicznego. Choć powodów dla których kierowcy wybierają technologię napędu hybrydowego jest wiele, coraz częściej ostatecznym argumentem staje się opłacalność finansowa. Samochody hybrydowe można kupić w tej samej cenie co ich konwencjonalne odpowiedniki, a niekiedy nawet taniej. Podsumowując ceny samochodu hybrydowego względem spalinowego czy diesla, nie bez znaczenia są także koszty pojawiające się już po zakupie. Samochody hybrydowe wyróżniają się rekordowo niskim zużyciem paliwa ze wszystkich napędów. Co prawda przy dynamicznej jeździe spalanie jest większe, jednak przyrost ten nie jest tak duży jak w przypadku samochodów z napędem konwencjonalnym.
W kontekście opłacalności zakupu, nie można zapomnieć także o kosztach utrzymania i eksploatacji. Napęd hybrydowy charakteryzuje się prostszą konstrukcją, a mniej elementów osprzętu równa się tańszy serwis. Typowe problemy znane silnikom wysokoprężnym, jak chociażby awarie turbosprężarki, koła dwumasowego, układów wtryskowych czy sprzęgła, w autach hybrydowych nie mają miejsca. Warto wspomnieć także o oszczędności płynącej z odzyskiwania energii w trakcie hamowania, która nie dość, że doładowuje akumulatory, to na dodatek oszczędza tarcze i klocki hamulcowe, które znacznie rzadziej wymagają wymiany. Wszystkie powyższe argumenty w połączeniu z długowieczną i wydajną baterią oraz wzorcową bezawaryjnością przemawiają jednoznacznie na korzyść hybryd.
BATERIE AUT HYBRYDOWYCH NIE WYTRZYMUJĄ DŁUGO
Technologia napędu hybrydowego pociąga za sobą konieczność używania wielu innowacji w aktualnie stosowanych technologiach. Mowa tu m.in. o lżejszych, ale bezpieczniejszych nadwoziach, sprawniejszych silnikach spalinowych o niskiej emisji szkodliwych spalin, oraz co najważniejsze, o coraz bardziej wydajnych oraz odpornych na wstrząsy akumulatorach.
Choć baterie w samochodach hybrydowych są podobne do tych, które są wykorzystywane w są sprzęcie elektronicznym, którego używamy na co dzień, ich wytrzymałość jest bezkonkurencyjna. To co je wyróżnia, to także modułowa konstrukcja. W samochodach z silnikiem elektrycznym nie stosuje się jednego czy kilku dużych akumulatorów, ale zestawu małych ogniw. Jest to niewątpliwą zaletą nowoczesnych akumulatorów, ponieważ w razie spadku wydajności wymieniane lub regenerowane mogą być poszczególne moduły, a nie cała bateria. Nad stopniem naładowania i zużycia poszczególnych modułów czuwa system zarządzania układem akumulatorów BMS (Battery Management System), który monitoruje pracę jednostki napędowej oraz baterii.
Akumulatory litowo-jonowe mogą bezpiecznie pracować w stosunkowo szerokim zakresie temperatur (typowo 0–45°C). Niezbędne jest jednak monitorowanie temperatury panującej wewnątrz obudowy akumulatora, aby uniemożliwić wykroczenie poza dopuszczalny zakres temperatur pracy. Ładowanie akumulatora poza wyznaczonym zakresem temperatur pogarsza jakość ładowania i może wpłynąć na skrócenie żywotności ogniwa. Na szczęście także w tej kwestii miłośnicy marki Ford nie mają powodów do obaw - hybrydy i elektryki są wyposażone w specjalne układy ogrzewania i chłodzenia, zapewniające optymalną temperaturę pracy baterii, wydłużając tym samym ich żywotność.