BEZPIECZEŃSTWO SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
Samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji i nie wynika to z żadnego przymusu - zdecydowanie nie jest to kaprys producentów aut, czy zmowa jakichkolwiek grup interesu. Dalsze korzystanie z paliw kopalnych tak powszechnie wykorzystywanych w tradycyjnej, spalinowej motoryzacji doprowadzi nas do katastrofy klimatycznej. Dziś po dekadach skrupulatnych badań naukowych o naszej planecie świat nauki nie ma co do tego żadnych wątpliwości.
Ludzie jednak nie chcą rezygnować z wygód wypracowanych przez naszą cywilizację. Jedną z nich jest swoboda przemieszczania się zapewniana przez motoryzację. Nie musimy z niej zrezygnować, ale musimy zmienić jej rodzaj na bezemisyjny. Elektromobilność na to właśnie pozwala. Bezpieczny samochód elektryczny podczas jazdy nie emituje ani grama dwutlenku węgla, czy jakichkolwiek innych substancji będących produktem spalania paliwa w silniku spalinowym.
Wybór pojazdów z napędem elektrycznym przez coraz większą liczbę kierowców wynika nie tylko ze zrozumienia zalet elektromobilności, ale także wewnętrznego przekonania, że bezemisyjne pojazdy to przyszłość motoryzacji. Dodatkowym argumentem przemawiającym za samochodami elektrycznymi jest kwestia bezpieczeństwa. Elektryki są bezpieczniejsze w prowadzeniu, a w testach zderzeniowych wypadają często lepiej niż pojazdy konwencjonalne. Potwierdzają to ostatnie próby z grudnia 2021 r., przeprowadzone przez niezależną organizację Euro NCAP, w których Ford Mustang Mach-E uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawić fakty dotyczące bezpieczeństwa samochodów elektrycznych, poparte konkretnymi testami i badaniami, jednocześnie rozprawimy się także z najpopularniejszymi mitami dotyczącymi bezpieczeństwa pojazdów z silnikiem elektrycznym i baterią.
JAK DZIAŁA SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY?
Zacznijmy od wyjaśnienia ogólnych zasad działania samochodów elektrycznych. Pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi to tak naprawdę żadna nowość. Pierwsze wehikuły napędzane silnikiem elektrycznym powstały wcześniej niż opracowano pierwszy silnik spalinowy. Wówczas jednak problemem było dostarczenie silnikowi elektrycznemu energii – dziś ten aspekt rozwiązaliśmy na tyle, by móc konstruować w pełni efektywne energetycznie, komfortowe i bezpieczne samochody elektryczne, takie jak np. Ford Mustang Mach-E.
Samochód elektryczny składa się z układu napędowego, którego trzon stanowi silnik lub silniki (może ich być więcej niż jeden, np. w Mustangu Mach-E AWD zainstalowano dwa silniki elektryczne, każdy z nich napędza jedną z osi pojazdu, w ten sposób mamy napęd na wszystkie koła). Nie będziemy tu szczegółowo omawiać kwestii konstrukcyjnych silnika elektrycznego, gdyż opisaliśmy to już w naszym wcześniejszym wpisie. Silnik elektryczny potrzebuje energii i tą w samochodzie elektrycznym dostarcza mu pokładowy zestaw akumulatorów trakcyjnych. Ich rolę praktycznie we wszystkich obecnie dostępnych autach elektrycznych pełnią akumulatory litowo-jonowe. To konstrukcje znacznie bardziej zaawansowane niż klasyczne akumulatory 12 V, stosowane od dziesięcioleci w samochodach spalinowych – znacznie bardziej efektywne, o większej gęstości energetycznej, pojemniejsze, a przede wszystkim bezpieczne.
CZY BEZPIECZNY SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY MIT?
Co decyduje o poziomie bezpieczeństwa jakiegokolwiek samochodu? Oczywiście optymalne działanie zastosowanych w danym modelu rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego, jak i biernego. Pod pojęciem bezpieczeństwa czynnego i biernego współczesnych aut kryje się potężny sztafaż technicznych rozwiązań w jakie wyposażone są dziś nowoczesne samochody – niezależnie od tego z jakim napędem. Na przykład systemy bezpieczeństwa biernego to rozwiązania, które w żaden sposób nie ingerują w jazdę, lecz mają zwiększyć szanse kierowcy i pasażerów, gdy na drodze dojdzie do niebezpiecznego zdarzenia, kolizji lub wypadku. W nowoczesnych samochodach są to nie tylko pasy bezpieczeństwa, ale także poduszki i kurtyny powietrzne, aktywne zagłówki, pirotechniczne napinacze pasów i systemy ich naciągania, specjalna konstrukcja nadwozia (wzmocnienia boczne, użycie różnego typu materiałów o różnej energochłonności) ze strefami kontrolowanego zgniotu, specyficzna konstrukcja kolumny kierownicy (łamana kolumna), specjalna konstrukcja szyb, systemy automatycznego domykania szyb, hamulce pokolizyjne i wiele, wiele więcej. Wszystkie te rozwiązania są obecne w nowoczesnym aucie spalinowym (jak np. Ford Kuga), ale wyposażono w nie również bezpieczne samochody elektryczne (jak Ford Mustang Mach-E).
Z kolei systemy bezpieczeństwa czynnego to rozwiązania, które poprzez ingerowanie w ruch pojazdu pozwalają nie tylko zminimalizować skutki wypadku, ale wręcz zniwelować ryzyko jego wystąpienia. Od wielu lat doskonale znanym elementem z zakresu bezpieczeństwa czynnego obecnym w niemal każdym nowoczesnym aucie jest system ABS, ale jest tego znacznie więcej: ESP, kontrola trakcji, adaptacyjny tempomat (czy jeszcze bardziej zaawansowana jego wersja zwana w samochodach marki Ford Inteligentnym Tempomatem), układy stabilizacji toru jazdy, wykrywanie przeszkód z automatyczną inicjacją hamowania awaryjnego i wiele więcej. I ponownie – rozwiązania te mamy obecne zarówno w samochodach spalinowych, jak i elektrycznych. Skąd jednak znamy odpowiedź jak bezpieczne są nasze modele aut?
Od wielu lat renomowaną instytucją badawczą sprawdzającą rzeczywisty poziom bezpieczeństwa pojazdów jest w Europie organizacja Euro NCAP. Sprawdza ona wszechstronnie systemy bezpieczeństwa samochodów przeprowadzając zarówno różnorodne testy zderzeniowe, jak i weryfikując działanie systemów z zakresu bezpieczeństwa czynnego. Maksymalna nota jaką może uzyskać samochód w testach bezpieczeństwa Euro NCAP to 5 gwiazdek. Taką właśnie ocenę zdobyły absolutnie wszystkie osobowe modele pojazdów marki Ford, jakie dziś dostępne są w naszej ofercie: Ford Mustang Mach-E, Ford Puma, Ford Kuga, Ford Explorer i Ford Focus – wszystkie te modele uzyskały w testach Euro NCAP najwyższą, pięciogwiazdkową ocenę, co oznacza, że są to bezpieczne samochody.
Jak nietrudno zauważyć, jeden z wymienionych modeli – Ford Mustang Mach-E – jest autem wyłącznie elektrycznym. Jak widać, obecność elektrycznego napędu i zespołu akumulatorów trakcyjnych w żaden sposób nie wpłynęła na poziom bezpieczeństwa w testach zderzeniowych. Natomiast – co zdecydowanie warto odnotować – pod względem oceny cząstkowej Safety Assist (czyli cząstkowa ocena bezpieczeństwa skupiająca się na działaniu aktywnych systemów bezpieczeństwa i asysty kierowcy), nowoczesna metoda sprawdzania systemów bezpieczeństwa auta (test NCAP) dowiodła, że Ford Mustang Mach-E charakteryzuje się najwyższym poziomem bezpieczeństwa zapewnianym przez systemy asystujące.
Uzyskane wyniki w niezależnych testach bezpieczeństwa pozwalają nam rozprawić się z najpopularniejszymi mitami dotyczącymi bezpieczeństwa aut elektrycznych.