SUV-Y NIEZMIENNIE POPULARNE – DLACZEGO AUTA TEGO SEGMENTU CIESZĄ SIĘ TAKĄ SYMPATIĄ KIEROWCÓW?

14 LISTOPADA, 2022

Według danych statystycznych dotyczących europejskiego rynku motoryzacyjnego, obecnie niemal co drugie kupowane auto to SUV. Jeszcze w 2010 roku zaledwie jeden na dziesięć nowo zarejestrowanych aut na Starym Kontynencie był SUV‑em. Co więcej, wzrostowy trend popularności tego segmentu pojazdów wciąż się utrzymuje. Z roku na rok możemy na ulicach zobaczyć coraz więcej SUV-ów, a także ich mniejszych kuzynów – crossoverów. Z czego wynika popularność SUV‑ów? Warto zacząć od zdefiniowania interesującego nas tutaj typu pojazdów.

Ford Explorer

CO TO JEST SUV?

Skrót SUV pochodzi z anglojęzycznego zwrotu „Sport Utility Vehicle”, co możemy przetłumaczyć jako „pojazd sportowo-użytkowy”. W tradycyjnym ujęciu trudno było pogodzić sportowy charakter samochodu z użytecznością i praktycznością na co dzień, ale właśnie uniwersalność stanowi dziś największą siłę SUV‑ów. Ojczyzną pierwszych SUV-ów są Stany Zjednoczone. Amerykanie szybko docenili przestronność dużych, wysoko zawieszonych aut. Pierwsze SUV‑y miały wiele wspólnego z autami typowo terenowymi, konstrukcję ramową, duży prześwit, napęd na 4 koła. Z czasem jednak SUV-y zaczęły ewoluować, a projektanci uwolnieni z ograniczających ich kreatywność form klasycznych, jak sedany czy hatchbacki, zaczęli szkicować odważne nadwozia, które po prostu podobały się klientom.

Ford Puma

Równocześnie na rynku zaczęły pojawiać się crossovery. Warto w tym miejscu wyjaśnić, czym właściwie różni się typowy SUV od crossovera czy klasycznej terenówki. Klasyczne samochody terenowe, wciąż dziś dostępne, to surowe i niezbyt komfortowe auta zbudowane na konstrukcji ramowej z układem zawieszenia dostosowanym przede wszystkim do pokonywania bezdroży. O ile kompetencji w dziedzinie pokonywania nieutwardzonych szlaków nikt im nie odmówi, to ich cechą jest również zauważalnie mniejszy komfort jazdy po normalnych drogach i trasach szybkiego ruchu. Z kolei crossovery to samochody zbudowane najczęściej na bazie kompaktowych, czy jeszcze mniejszych ‑ miejskich hatchbacków. Podobnie jak SUV-y mają one podniesione i wyżej zawieszone nadwozie, nieco większy prześwit, choć najczęściej oferowane są z napędem tylko na jedną oś. Mniejsze gabaryty i brak realnych kompetencji terenowych sprawiają, że crossovery choć oferują modny design, są autami przeznaczonymi do pokonywania raczej miejskiej dżungli, a tym samym są mniej uniwersalne od SUV-ów właśnie. Tymczasem współczesne SUV‑y łączą najlepsze cechy zarówno pojazdów terenowych, jak i crossoverów. Mają prestiżowy design, są przestronniejsze i bardziej funkcjonalne od crossoverów, a także wiele modeli oferowanych jest z napędem 4x4, co powoduje, że mimo znacznie wyższego komfortu jazdy, niż w przypadku klasycznych terenówek, SUV-y wciąż mają pewne kompetencje w dziedzinie pokonywania mniej utwardzonych szlaków. SUV‑y idealnie wpasowały się w „złoty środek” potrzeb klientów. Mało kto ma ambicje pokonywać samochodem bagna czy inne trudno dostępne tereny, za to wielu nie odmówiłoby sobie czasem wycieczki na łono natury. Wycieczki najlepiej z całą rodziną, która niezbędny dystans mogłaby pokonać w komfortowych warunkach, bez poświęceń również w kwestii ilości zabranych bagaży. SUV‑y właśnie to zapewniają. Przyjrzyjmy się zatem bliżej ich zaletom.

DLACZEGO SUV-Y SĄ POPULARNE? - O ICH ZALETACH

Większy prześwit ułatwiający zjazd z utwardzonych dróg, często napęd 4x4 pozwalający nie tylko na dojazd na łono natury, ale też np. wykopanie się ze śnieżnej zaspy w mieście, podniesiona linia nadwozia, wysoka pozycja za kierownicą i lepsza widoczność drogi zwiększające poczucie bezpieczeństwa i pewności prowadzenia, czy wreszcie przestronność zarówno kabiny pasażerskiej, jak i przedziału bagażowego. Wszystko to pokochali miłośnicy SUV‑ów. Jednocześnie ta pragmatyczna uniwersalność łączy się z niebanalnym wzornictwem i prestiżem posiadania dużego, komfortowego, rodzinnego auta. Nie oszukujmy się, wybierając auto, kierujemy się nie tylko pragmatyzmem, ale też emocjami. SUV-y to pojazdy które najlepiej ze wszystkich segmentów łączą pragmatyczną funkcjonalność zarówno w mieście, jak i poza nim, z emocjonalnym wzornictwem i poczuciem prestiżu czy bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo jest dziś bardzo ważne, od tej cechy SUV-ów zacznijmy.

Ford Mustang Mach-E

BEZPIECZEŃSTWO W SUV-IE

Wysoka pozycja za kierownicą, doskonała widoczność drogi i otoczenia praktycznie w każdym kierunku, obecność zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, subiektywne poczucie bezpieczeństwa wynikające z prowadzenia komfortowo zestrojonego, dużego pojazdu – wszystko to wpływa na postrzeganie SUV-ów jako aut bezpiecznych. Bardzo ważne jest jednak to, że to postrzeganie nie jest wyłącznie subiektywnym odczuciem kierowców i właścicieli SUV-ów, lecz znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistych testach bezpieczeństwa przeprowadzanych przez niezależne laboratoria badawcze.

Doskonałym tego potwierdzeniem są choćby bardzo wysokie noty poziomu bezpieczeństwa we wszystkich, aktualnie oferowanych modelach SUV‑ów marki Ford. Przestronny i luksusowy Ford Explorer, dynamiczny i nowoczesny, w pełni elektryczny Ford Mustang Mach-E, funkcjonalny i komfortowy Ford Kuga, wyróżniający się sportowym zacięciem Ford Puma ‑ wszystkie te modele uzyskały najwyższą możliwą ocenę poziomu bezpieczeństwa w testach Euro NCAP – pięć gwiazdek. Oznacza to nie tylko bardzo wysoki poziom ochrony kierowcy, pasażerów, dzieci i innych uczestników ruchu, ale też obecność na pokładzie każdego z wymienionych modeli zaawansowanych rozwiązań z zakresu aktywnego wsparcia kierowcy i aktywnych systemów bezpieczeństwa. Bez ich obecności uzyskanie maksymalnej oceny za bezpieczeństwo w testach Euro NCAP nie jest możliwe według najnowszych kryteriów badawczych tej organizacji. SUV-y są bezpieczne. To empirycznie potwierdzony fakt.

PRZESTRZEŃ W SUV-IE

SUV-y przyciągają nabywców również swoimi zaletami w zakresie przestronności, zarówno kabiny pasażerskiej, jak i bagażnika. I o ile komfortowe, czy wręcz luksusowe warunki podróży w legendarnym, amerykańskim SUV‑ie, jakim jest potężny, ponad 5-metrowy Ford Explorer nie budzą najmniejszych wątpliwości, to warto podkreślić, że sama koncepcja SUV‑a pozwala na niestandardowe podejście również w przypadku mniejszych gabarytowo aut. Weźmy prosty przykład: Ford Puma – najlepiej sprzedający się SUV segmentu B w Europie w 2020 i 2021 roku, który wyróżnia dynamiczna sylwetka i ponadprzeciętna funkcjonalność. Oprócz tego, że przestrzeń w kabinie zapewnia wygodną podróż zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie siedzeń, to jeszcze bagażnik tego 4,2-metrowego  SUV-a mieści aż 456 litrów. Na tym nie koniec, bowiem przestrzeń bagażowa Pumy jest wyposażona w unikalne, praktyczne rozwiązania, takie jak np. Megabox, czyli 80-litrową przestrzeń ładunkową skrytą pod podłogą bagaźnika, która umożliwia bezpieczne przewożenie przedmiotów o wysokości nawet do 115 cm (np. roślin doniczkowych). Co więcej, schowek ten można wykorzystać do transportu brudnego obuwia czy sprzętu sportowego, a dzięki wbudowanemu odpływowi z łatwością go umyć, zaraz po wypakowaniu przewożonych w nim w rzeczy. Zalety przestronności i wysokiej pozycji za kierownicą docenią również osoby, które przymierzą się do średniego SUV-a amerykańskiej marki – Forda Kugi, który jest jednym z największych i najbardziej przestronnych przedstawicieli kompaktowych SUV-ów aktualnie na rynku. Model ten wyróżnia się jednym z największych rozstawów osi w segmencie, a to właśnie ten parametr (a nie długość całkowita nadwozia) definiuje przestronność kabiny pasażerskiej.

DOBRA WIDOCZNOŚĆ W SUV-IE ORAZ WYGODA WSIADANIA

Kolejną cechą wyróżniającą SUV-y na tle samochodów osobowych z inną odmianą nadwozia jest nie tylko wspomniana już praktyczność wynikająca z przestronności wnętrza i przedziału bagażowego, ale też fakt, że kierowca siedzi w SUV-ie wyżej niż np. w sedanie czy hatchbacku. Wyższa pozycja za kierownicą oznacza nie tylko bardziej dogodne warunki obserwacji drogi i otoczenia podczas jazdy, ale też zapewnia łatwiejsze zajmowanie miejsca w pojeździe czy też łatwiejsze wysiadanie, co docenią nie tylko seniorzy. Szeroko otwierane drzwi wraz z wysoko umieszczonymi siedziskami oznaczają też korzyść dla rodziców: znacznie łatwiejsze umieszczanie w kabinie pasażerskiej fotelików dla dzieci. Jasne, dziecko damy radę umieścić również w hatchbacku, ale gdy czynność tę wykonujecie kilkaset razy rocznie, podczas codziennych dojazdów do szkoły, przedszkoli, żłobków to z całą pewnością docenicie funkcjonalność SUV-ów w tym zakresie.

NAPĘD AWD W SUV-IE

Napęd 4x4 w SUV-ie nie jest dziś obligatoryjnym rozwiązaniem spotykanym w tej klasie pojazdów. To zaleta o tyle, że nie zawsze potrzebujemy lepszych możliwości terenowych w samochodzie, a tym samym mamy większy wybór układów napędowych, lepiej dostosowanych do realnych warunków, w jakich zamierzamy eksploatować wymarzonego SUV‑a. Jeżeli jednak np. mieszkamy w górskiej miejscowości, w której w ciągu roku spotykamy się z różnymi warunkami atmosferycznymi, bądź też często lubimy podróże na łono natury, z całą pewnością docenimy obecność układów AWD w SUV-ach Forda.

PRZECZYTAJ TAKŻE: