JAKIE ZALETY MAJĄ SILNIKI HYBRYDOWE?
Zauważalnie niższe zużycie paliwa w stosunku do auta wyłącznie spalinowego o podobnych gabarytach, masie i mocy jednostki napędowej to najważniejsza zaleta silników hybrydowych. Warto jednak zdać sobie sprawę, że poziom tej oszczędności jest zależny od typu napędu hybrydowego. Najmniejsze oszczędności eksploatacyjne wygeneruje układ typu miękka hybryda (MHEV), co wynika po prostu z tego, że udział jednostki elektrycznej w ogólnej pracy napędu jest tu najmniejszy, a przez większość czasu auto zachowuje się jak klasyczny samochód spalinowy. W przypadku większej i mocniejszej jednostki elektrycznej z jaką mamy do czynienia w klasycznej hybrydzie, oszczędności są bardziej zauważalne, dzięki temu, że silnik spalinowy, który musiałby np. w gęstym ruchu miejskim działać w nieoptymalnym dla wydajności zakresie obrotów jest częściej wyręczany przez silnik elektryczny. Klasyczna hybryda jest też optymalnym rozwiązaniem dla osób, które nie mają możliwości ładowania samochodu. Jeżeli jednak mamy taką możliwość, to w codziennej, typowo miejskiej eksploatacji największe oszczędności paliwa wygeneruje układ napędowy typu hybryda plug-in. Ten typ napędu wyróżnia się zdolnością do całkowicie bezemisyjnej jazdy na dystansie kilkudziesięciu kilometrów bez konieczności doładowania auta. W efekcie krótkie przejazdy np. z dziećmi do szkoły, przedszkola, jazda do pracy i z powrotem, czy na zakupy, mogą być realizowane bez zużywania choćby kropli węglowodorowych paliw.
Kolejną zaletą silników hybrydowych jest też to, że oferują one najczęściej zauważalnie większą moc i dynamikę w stosunku do samochodów pozbawionych takiego rozwiązania. Jednocześnie zwiększenie mocy wynikające z obecności i silnika spalinowego i silnika elektrycznego, nie przekłada się na wzrost zużycia paliwa, co wynika z charakteru układu hybrydowego. Doskonale widać to np. w ofercie modeli marki Ford. Np. wyłącznie spalinowy Ford Puma 1.0 EcoBoost dysponował mocą 95 KM, z kolei warianty z silnikiem 1.0 EcoBoost Hybrid, w którym jednostka spalinowa jest połączona z instalacją miękkiej hybrydy, oferowane są już z mocą 125 KM i 155 KM. Jednocześnie to te mocniejsze modele są w stanie zużyć mniej paliwa! Również w przypadku innych typów silników hybrydowych stosowanych przez Forda, widać, że wersje hybrydowe (klasyczne) i hybrydowe plug-in są najmocniejszymi wariantami w gamie konkretnych modeli. Przykład? Ford Kuga Plug-in Hybrid dysponuje mocą 225 KM, co jest najwyższą wartością w aktualnej gamie Forda Kugi. Jeszcze bardziej wyrazistym przykładem jest potężny, luksusowy Ford Explorer, który dzięki układowi napędowemu typu hybryda plug-in oferuje kierowcy potężną moc aż 457 KM. Jednocześnie dzięki specyfice działania silników hybrydowych duża moc tych jednostek nie oznacza dużego zużycia paliwa.
To nie koniec zalet silników hybrydowych. Jak wiemy, układy napędowe tego typu potrafią nie tylko wykorzystywać energię z paliwa i akumulatorów, ale też potrafią odzyskiwać energię kinetyczną np. pochodzącą z hamowania. Ten proces rekuperacji oprócz oczywistej zalety wynikającej z możliwości wytworzenia w procesie hamowania energii elektrycznej doładowującej akumulator trakcyjny, pozwala również znacząco oszczędzić zużycie układu hamulcowego i jego elementów ciernych: klocków i tarcz hamulcowych. Siła hamująca podczas rekuperacji pochodzi z hamowania silnikiem elektrycznym, który w takiej sytuacji pełni rolę generatora energii. W efekcie delikatne korzystanie z hamulców w aucie hybrydowym, oznacza odzysk energii. Właściwy układ hamulcowy jest aktywowany dopiero w sytuacji wymagającej mocniejszego lub awaryjnego hamowania. W praktyce oznacza to znacznie rzadszą wymianę elementów eksploatacyjnych układu hamulcowego, co przekłada się na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu.
Nie można też zapominać, że samochody hybrydowe, ze względu na charakterystykę pracy takiego układu napędowego niejako zachęcają kierowców do oszczędniejszej jazdy. Płynna, łagodna jazda takim autem sprawia, że zysk wynikający z oszczędności paliwa czy układu hamulcowego jest wówczas największy. Jednocześnie taki styl jazdy zdecydowanie sprzyja poprawie bezpieczeństwa na drogach publicznych, a to zaleta, którą naprawdę trudno przecenić.