KLASYCZNE HYBRYDY HEV
Skrót HEV pochodzi z anglojęzycznego zwrotu Hybrid Electric Vehicle i tym terminem określa się auta z tradycyjnym, czy też klasycznym napędem hybrydowym. Pierwszym modelem z tego typu napędem w gamie marki Ford był Ford Mondeo Hybrid. W aktualnej gamie modelowej doskonałym przykładem auta z takim napędem jest Ford Kuga Hybrid. Samochód ten wyposażony jest w silnik spalinowy o pojemności 2,5 litra pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona oraz współpracujący z nim silnik elektryczny. Cechą napędu typu HEV jest przede wszystkim to, że auto może pokonywać krótkie odcinki tras wyłącznie na napędzie elektrycznym. Jest to możliwe dzięki obecności niewielkiego (w stosunku do samochodów wyłącznie elektrycznych) akumulatora trakcyjnego (w Fordzie Kuga Hybrid zastosowano 60-ogniwowy, chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,1 kWh).
To co jest szczególnie istotne w hybrydach typu HEV, takich jak Ford Kuga Hybrid, to fakt, że auta tego typu nie wymagają ładowania. Energia niezbędna do akumulatora, który przekazuje ją dalej elektrycznej jednostce napędowej takiego auta pochodzi z rekuperacji, czyli z odzyskiwania energii kinetycznej pojazdu w trakcie hamowania i zamianę tej energii na energię elektryczną, która trafia do akumulatora trakcyjnego pojazdu. Akumulator ten zasila elektryczny silnik, który wspomaga pojazd przy ruszaniu i wspiera jednostkę spalinową podczas jazdy. Przełączanie się pomiędzy silnikiem spalinowym, a elektrycznym jest bardzo płynne i niedostrzegalne dla kierowcy.
Wysoki i dostępny od startu moment obrotowy silnika elektrycznego zapewnia wysoką sprawność napędu podczas ruszania bez potrzeby zużywania dużej ilości paliwa przez silnik spalinowy, co w takiej sytuacji (podczas ruszania) ma miejsce w tradycyjnym samochodzie spalinowym. Ford Kuga Hybrid dzięki możliwości odzyskiwania energii podczas hamowania jest w stanie jeździć zauważalnie taniej, niż Kuga z silnikiem wyłącznie spalinowym, bo nie tylko zużywa mniej paliwa, ale też dzięki rekuperacji w mniejszym stopniu zużywa się układ hamulcowy. Warto też zauważyć, że układ przeniesienia napędu jest w pełni automatyczny. W hybrydach nie ma manualnej skrzyni biegów, to z kolei czyni jazdę po prostu wygodniejszą. W efekcie samochody HEV, takie jak Ford Kuga Hybrid, pozwalają jeździć oszczędniej (mniejsze zużycie paliwa) bez kompromisów w postaci utraty dynamiki, czy mniejszej wydajności. Wręcz przeciwnie, Ford Kuga Hybrid o mocy 190 KM jest mocniejszy i szybszy od każdej wersji wyłącznie spalinowej, zarówno tej z silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost 150 KM, jak i dieslem 2.0 EcoBlue 120 KM.
MHEV – „MIĘKKIE HYBRYDY”
Kolejny typ silników hybrydowych to tzw. MHEV, co jest skrótem od anglojęzycznej frazy Mild Hybrid Electric Vehicle, w Polsce najczęściej stosuje się określenie „miękka hybryda”. Tym, co przede wszystkim odróżnia miękką hybrydę (MHEV) od klasycznej hybrydy (HEV) jest mniejszy udział jednostki elektrycznej w ogólnej pracy układu napędowego. Silnik elektryczny miękkiej hybrydy jest słabszy, mniejszy jest też akumulator trakcyjny zasilający jednostkę elektryczną. Niemniej miękko-hybrydowe układy napędowe często stosowane są do mniejszych i lżejszych pojazdów z segmentów miejskich.
Doskonałym przykładem samochodu z układem MHEV jest Ford Puma EcoBoost Hybrid, jeden z najpopularniejszych SUV-ów segmentu B i crossoverów Europy (2. miejsce pod względem liczby rejestracji w I półroczu 2022 roku – dane JATO Dynamics). Podstawową siłą napędową dynamicznego, żwawego i jednocześnie oszczędnego Forda Pumy EcoBoost Hybrid jest nieduży, nowoczesny silnik benzynowy 1.0 EcoBoost, wspierany przez niewielki silnik elektryczny pełniący rolę startera-generatora i wspomagający silnik spalinowy podczas tych faz pracy (ruszanie, przyśpieszanie), w których zapotrzebowanie na paliwo jest wysokie. Współpraca obu typów silników przekłada się na zauważalne, mniejsze zużycie paliwa, w stosunku do analogicznego modelu auta wyposażonego tylko w silnik spalinowy o podobnej mocy. Samochody MHEV także mają akumulator zasilający niewielki silnik elektryczny, ale ma on niewielką pojemność – mniejszą niż w przypadku aut typu HEV. Prąd ładujący ten niewielki akumulator również jest pozyskiwany w wyniku odzysku energii kinetycznej podczas hamowania. Auto typu MHEV świetnie sprawdza się w typowo miejskiej eksploatacji, kiedy przejeżdżamy od skrzyżowania do skrzyżowania, od świateł do świateł, często ruszając (wsparcie silnika elektrycznego) i często hamując (odzysk energii do akumulatora). Dlatego tego typu układy napędowe trafiają przede wszystkim do aut o miejskim charakterze, a takim jest właśnie Ford Puma EcoBoost Hybrid – znakomity kompan podczas codziennych sprawunków w mieście.