GDZIE I JAK ZAMONTOWAĆ WALLBOX?
W przypadku stacjonarnych domowych ładowarek typu wallbox ich montaż jest możliwy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku. Warto jednak upewnić się, czy wybrany wallbox zapewnia poziom ochrony przeciwpyłowej i przeciw wilgoci IP65. Warunek ten spełniają oba typy wspomnianych wcześniej ładowarek Ford Connected Wallbox.
Ładowarka może być zamocowana naściennie, a także na specjalnych słupkach montażowych (przydatne, gdy np. miejsce parkowania auta pod domem jest nieco odsunięte od samej nieruchomości). Tego typu słupki kupujemy oddzielnie. Warto też zwrócić uwagę na wyposażenie zestawu montażowego wallboxa. W wallboxie oferowanym przez markę Ford, oprócz samej ładowarki Ford Connected Wallbox, otrzymujemy w zestawie również zdejmowaną pokrywę zewnętrzną, przewód ładujący, złącze ładowania, zdalny dok/uchwyt, specjalny uchwyt do montażu na ścianie, osprzęt instalacyjny a także instrukcję instalacji. Dobrze, aby montaż wallboxa był wykonany przez wykwalifikowanego instalatora, głównie ze względów bezpieczeństwa. Nie ma jednak przeciwskazań, aby właściciel domu i samochodu elektrycznego zainstalował takie urządzenie także samodzielnie. Warto tu wspomnieć, że marka Ford wspólnie z firmą Webasto oferuje kompleksową instalację ładowarki Ford Connected Wallbox. Taka usługa obejmuje dojazd do klienta, wykonanie do 10 metrów bieżącej instalacji, podłączenie przewodu zasilającego, dokonanie pomiarów ochronnych oraz uruchomienie wallboxa wraz z instrukcją postępowania wyjaśniającą jak korzystać z zainstalowanego urządzenia i ładować za jego pośrednictwem własne auto elektryczne.
BEZPIECZEŃSTWO STACJI ŁADOWANIA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
Dobra i bezpieczna ładowarka typu wallbox to urządzenie, które powinno spełniać ściśle określone standardy bezpieczeństwa. Przede wszystkim urządzenie powinno być kompatybilne z układami uziemienia IT i TT zgodnie z normą IEC 60364. Ponadto, co już wspomnieliśmy wcześniej, sprzęt powinien być odporny na kurz i wilgoć (stopień ochrony IP-65), co jest warunkiem bezpiecznego użytkowania takiej ładowarki również na zewnątrz i pozwala ładować pojazd bez względu na warunki atmosferyczne. Zwracajmy również uwagę, czy dana ładowarka spełnia unijne normy w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska – rozpoznamy to dzięki oznakowaniu CE). Wszystkie wymienione standardy są oczywiście spełnione przez ładowarki Ford Connected Wallbox.
ZALETY ŁADOWAREK WALLBOX
Olbrzymią i najbardziej odczuwalną zaletą ładowarek typu wallbox jest to, że pozwalają one znacząco (nawet pięciokrotnie) skrócić czas ładowania samochodu elektrycznego w stosunku do ładowania takiego pojazdu ze zwykłego gniazdka. Przy czym szybkość ta nie jest w żaden sposób okupiona wyższymi kosztami ładowania. 1 kWh energii elektrycznej przesłany do auta kosztuje tyle samo niezależnie czy pochodzi ze zwykłego gniazdka czy też z domowej ładowarki wallbox. Na przykład dzięki ładowarce Ford Connected Wallbox o mocy 11 kW (trójfazowej) Ford Mustang Mach-E w wersji z najpotężniejszym akumulatorem o pojemności 98 kWh podłączony wieczorem do ładowania, rano będzie w pełni gotowy do dalszej drogi z pełnym zasięgiem, który – przypomnijmy – wynosi nawet do 610 km.
Kolejną zaletą wybranych ładowarek do samochodu elektrycznego typu wallbox są funkcje komunikacyjne i umożliwiające automatyzację procesu ładowania baterii. Na przykład wspomniane ładowarki Ford Connected Wallbox wyposażone są w bezprzewodowy interfejs komunikacyjny Bluetooth i WiFi, dzięki czemu w każdej chwili użytkownik za pośrednictwem aplikacji mobilnej może połączyć zainstalowaną ładowarkę Ford Connected Wallbox z usługą FordPass, co umożliwia zdalny dostęp zarówno do pojazdu, jak i wielu funkcji ułatwiających zdalną kontrolę procesu ładowania, sprawdzanie mocy ładowania, stanu baterii, czy zarzadzanie harmonogramem ładowania. To ostatnie ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy płacimy za prąd w rozliczeniu dwutaryfowym. Można wtedy tak zaplanować ładowanie, by auto faktycznie czerpało energię tylko w godzinach, gdy prąd jest tańszy. To pozwala jeszcze bardziej zredukować koszty eksploatacji auta elektrycznego czy hybrydy plug-in.
STACJA ŁADOWANIA CZY ŁADOWARKA WALLBOX?
Publiczne stacje ładowania to infrastruktura szczególnie użyteczna w sytuacji, gdy planujemy dalszy wyjazd samochodem elektrycznym. Owszem, takie ładowarki dysponują mocami nieosiągalnymi w instalacjach domowych (np. 50 kW, 100 kW i więcej). Jednak w przypadku, gdy użytkujemy samochód głównie na krótszych trasach, załatwiając nasze codzienne sprawy, zdecydowanie optymalnym sposobem ładowania samochodu jest ładowanie we własnym domu lub garażu. Jest to najtańszy sposób pozyskiwania energii napędowej dla pojazdu elektrycznego. Korzystanie z publicznych, szybkich stacji ładowania jest zawsze droższe od ładowania domowego.
ZAMIAST PODSUMOWANIA – KILKA SŁÓW O FORMALNOŚCIACH
Na koniec jeszcze kilka słów na temat formalności o jakie powinniśmy zadbać planując zakup domowej stacji ładowania. W przypadku gdy mamy dom jednorodzinny z trójfazową instalacją elektryczną nie są potrzebne żadne formalności. Po prostu zamawiamy wallboxa i ewentualnie usługę jego instalacji. Nieco trudniej jest w sytuacji, gdy dysponujemy własnym miejscem np. w garażu podziemnym budynku wielorodzinnego. W takim przypadku najpierw powinniśmy uzyskać od zarządcy budynku informację na temat technicznej możliwości instalacji i eksploatacji prywatnej ładowarki typu wallbox. Powinniśmy również ustalić jakie mogą być parametry ładowarki i wskazać miejsce jej instalacji wraz z zakresem prac niezbędnych do jej podłączenia. Następnie składamy formalny wniosek o zgodę na instalację ładowarki wraz z ustaleniem zasad odczytu podlicznika i rozliczania energii elektrycznej. Uzyskanie odpowiedzi na wniosek zależy od formy własności. W przypadku wspólnot mieszkaniowych zgoda na taką instalację musi być podjęta w drodze uchwały właścicieli, a w spółdzielniach mieszkaniowych czy budynkach komunalnych zgoda wynika z decyzji zarządu spółdzielni lub zarządcy nieruchomości komunalnej. Jeżeli taka zgoda zostanie wydana, a budynek nie znajduje się w rejestrze zabytków, można przystąpić do właściwych prac instalacyjnych, których koszty ponosi oczywiście osoba zainteresowana instalacją ładowarki.