"BRING ON TOMORROW" – POZNAJ PLANY ELEKTRYFIKACJI UKŁADÓW NAPĘDOWYCH FORDA

18 SIERPNIA, 2022

Nie ma wątpliwości, że koniec ery silnika spalinowego jest już przesądzony, a elektromobilność to jeden z głównych czynników kształtujących współczesny system transportowy. Wygaszanie produkcji aut spalinowych przez Forda w Europie staje się faktem - koncern zapowiedział wprowadzenie do 2024 roku aż siedmiu elektrycznych nowości. Co jeszcze kryją dalekosiężne plany amerykańskiego koncernu w ramach kampanii "Bring On Tommorow"?

KATEGORIE ZELEKTRYFIKOWANYCH MODELI FORDA

Elektryfikacja rynku motoryzacyjnego przyspiesza, jednak w Polsce następuje głównie za sprawą pojazdów hybrydowych, w których konwencjonalny silnik odgrywa nadal bardzo ważną rolę. Napędy hybrydowe, choć są etapem przejściowym w drodze do pełnej elektryfikacji, stanowią obecnie idealny pomost pomiędzy napędem konwencjonalnym, a w 100% elektrycznym. Napęd hybrydowy, który integruje ze sobą jednostki silnika spalinowego z elektrycznym pozwala na spełnienie coraz ostrzejszych norm czystości spalin dla nowych pojazdów, redukując emisję CO2 do atmosfery. Oprócz tego generuje wymierne oszczędności na paliwie oraz łączy to, co najlepsze z obu światów – duży zasięg samochodów z napędem konwencjonalnym oraz wysoką wydajność i dynamikę, która charakteryzuje pojazdy zeroemisyjne. Czas przyjrzeć się zelektryfikowana gamie modelowej Forda, która obejmuje następujące kategorie samochodów:

  • MHEV (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle)
    tzw. miękka hybryda, czyli rodzaj napędu wspierającego silnik spalinowy przez elektryczny w sytuacjach największego poboru paliwa, której przykładem jest modna i przestronna Puma z technologią EcoBoost Hybrid. Układ napędowy MHEV wykorzystuje silnik elektryczny, który pełni wyłącznie funkcję wspomagającą, m.in. podczas ruszania czy jako wsparcie systemu Start/Stop. Współpraca tych dwóch źródeł pozwala nie tylko bezszelestnie uruchomić silnik, ale także zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin. Energia odzyskiwana podczas hamowania jest magazynowana w baterii i wykorzystywana do wsparcia silnika oraz systemów elektronicznych.
  • FHEV/HEV (ang. Full Hybrid Electric Vehicle/Hybrid Electric Vehicle)
    kategoria pojazdów hybrydowych pojazdów elektrycznych, które są wyposażone zarówno w silnik benzynowy, jak i silnik elektryczny, do którego zaliczyć można m.in. słynącego z wyższej klasy komfortu Forda Kuga. W kategorii HEV silnik elektryczny służy zazwyczaj do wspomagania silnika o spalaniu wewnętrznym, natomiast nowsze modele (PHEV) umożliwiają działanie w trybie zeroemisyjnym i napędzanie pojazdu wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego. Baterie w klasycznych pojazdach hybrydowych są doładowywane za pomocą systemu hamowania rekuperacyjnego oraz energią z silnika. Tzw. hamowanie regeneracyjne konwertuje energię cieplną powstałą podczas hamowania pojazdu (traconą w konwencjonalnych pojazdach) w energię elektryczną oraz wydłużają żywotność układu hamulcowego.
  • PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
    to elektryczne pojazdy hybrydowe z możliwością ładowania z zewnątrz za pomocą gniazdka („plug-in”), do których zaliczamy legendarnego amerykańskiego SUV-a Forda Explorera. Pojazdy z tej kategorii posiadają dwa rodzaje napędu: silnik spalinowy oraz silnik elektryczny. W pojazdach typu PHEV silnik elektryczny i silnik spalinowy mogą pracować odrębnie lub równolegle, dlatego przy odpowiednio częstym ładowaniu mogą one funkcjonować wyłącznie na energii elektrycznej, podobnie jak pojazdy typu BEV. Akumulatory można doładowywać z klasycznego gniazdka lub specjalnej stacji ładowania, umożliwiającej szybsze ładowanie.
  • BEV (ang. Battery Electric Vehicle)
    kategoria obejmująca samochody elektryczne o napędzie wyłącznie akumulatorowym (elektrycznym). Samochody z tej kategorii nie posiadają silnika spalinowego, a do napędu wykorzystują jedynie energię elektryczną zmagazynowaną w bateriach (akumulatorach). To właśnie w tym, w 100% elektrycznym i najbardziej zaawansowanym napędzie Ford upatruje swoją przyszłość ramach kampanii „Bring on Tomorrow”, której przewodzi ikoniczny Mustang Mach-E.
Bring on tomorrow

ZELEKTRYFIKOWANE SUV-Y FORDA

W aktualnej ofercie zelektryfikowanych modeli Forda znajdziemy aż pięć SUV-ów praktycznie w każdym popularnym segmencie i gabarycie, dzięki którym marka umacnia swoją pozycję. Gamę otwiera modny Ford Puma Hybrid - modny, stylowy i wszechstronny SUV segmentu B, dostępny także w sportowej, bardziej drapieżnej wersji Puma ST. Kolejnym modelem jest zachwycający pięknem i wyposażeniem Ford Kuga, dostępny w dwóch wersjach napędowych - Hybrid i Plug-In Hybrid. Ten wysokiej jakości SUV o dynamicznej stylistyce i perfekcyjnej jakości wykonania, z funkcjonalną przestrzenią bagażową, zapewnia niebywały komfort podróżowania. Wśród zelektryfikowanych SUV-ów nie mogło zabraknąć także amerykańskiej legendy w postaci Forda Explorera, zapewniającego komfort klasy premium i pełne wyposażenie już w standardzie. To największy SUV Forda, z najmocniejszym napędem hybrydowym - innymi słowy auto, z którego można być dumnym. Gamę zamyka bezkonkurencyjny, napędzany technologią w pełni elektryczny Ford Mustang Mach-E, czerpiący to co najlepsze z dziedzictwa legendarnego sportowego Mustanga, który gwarantuje zapierające dech w piersiach osiągi, a w wersji GT przyspieszenie w zaledwie 3,7 sek. do 100 km/h!

Dowiedz się więcej:

https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/nowoczesne-niezawodne-zelektryfikowane-suvy-forda

 

MUSTANG MACH-E I E-TRANSIT INAUGURUJĄ ELEKTRYCZNĄ ERĘ W DZIEJACH FORDA

Modelami, które przecierają szlaki w zakresie pełnej elektryfikacji są Ford Mustang Mach-E i Ford E-Transit, które w tym celu zostały wybrane nieprzypadkowo. Zarówno Mustang, jak i Transit to modele, które w swoich segmentach są absolutnymi legendami, a ich w pełni elektryczne wersje otwierają najnowszy rozdział w dziejach Ford Motor Company.

Ikoniczny Mustang Mach-E to pierwszy w pełni zelektryfikowany SUV z logo Forda, który z niezwykłą gracją łączy dziedzictwo mocarnego pierwowzoru z postępem technologicznym. Wyposażenie w wydajny i oszczędny napęd elektryczny, zapewnia imponujący zasięg i doskonałe osiągi. Nie inaczej jest z legendarnym Fordem E-Transit, który dla rynku samochodów dostawczych jest tym samym co zelektryfikowany Mustang dla runku samochodów osobowych. Pojemność akumulatorów w E-Transicie wynosi 67 kWh, co umożliwia pokonanie trasy do 309 km na jednym ładowaniu, a tym samym plasuje model zelektryfikowanego samochodu dostawczego jako idealny do wykorzystania także w dostawie międzymiastowej. Jego eksploatacja wypada o 40 proc. taniej niż wersji z silnikiem Diesla, co w przypadku samochodu, które może być intensywnie wykorzystywany zarówno w branży budowlanej, transportowej czy spedycyjnej, z perspektywy przedsiębiorcy jest szczególnie istotne.

Ford E-Transit and Ford Mustang Mach-E

MISJA ELEKTRYFIKACJA

Jazda samochodem elektrycznym od samego początku okazuje się wyjątkowo przyjemna i komfortowa. Napęd elektryczny pracuje wyjątkowo płynnie i bezgłośnie, zapewniając przy tym niespotykaną dynamikę, bowiem maksymalny moment obrotowy jest generowany niemal natychmiast. Samochody elektryczne są bezemisyjne, ciche, a ich osiągi coraz lepsze, nic więc dziwnego, że zyskują coraz większą popularność. Realizacja elektryfikacyjnych planów Forda jest absolutną koniecznością, by pozwolić na zaspokojenie potrzeb klientów w zakresie transportu w zmieniającej się Europie. „W firmie Ford w Europie wierzymy, że swoboda przemieszczania się idzie w parze z troską o naszą planetę i o siebie nawzajem” - powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe. Zadając sobie pytanie, jak elektryfikacja wpływa na dekarbonizację branży transportowej, naukowcy z Uniwersytetu Michigan oraz Ford Motor Company dowiedli badaniami, że zelektryfikowanie układów napędowych we wszystkich klasach samochodów pomoże w znacznym stopniu ograniczyć emisję gazów cieplarnianych. Za użytkowaniem elektryków przemawia także kwestia bezpieczeństwa, bezawaryjności i komfortu jazdy, które pozycjonują ten rodzaj pojazdów wyżej od ich konwencjonalnych odpowiedników. Stąd dążenie amerykańskiego koncernu do pełnej elektryfikacji wszystkich pojazdów do 2035 roku.

 

DALSZE PLANY ELEKTRYFIKACJI GAMY MODELOWEJ FORDA

Ford na drodze ku elektryfikacji planuje przed 2026 rokiem zwiększyć roczną produkcję pojazdów elektrycznych do ponad 2 milionów oraz osiągnąć 50% udziału pojazdów elektrycznych w rocznym wolumenie sprzedaży do końca dekady. Droga do zerowej emisji zostanie wytyczona przez nową generację siedmiu całkowicie elektrycznych, w pełni skomunikowanych samochodów osobowych i dostawczych, które pojawią się w Europie do 2024 roku. Dołączą one do stojącego na czele Mustanga Mach-E, który uzyskał maksymalne oceny bezpieczeństwa i ekologiczne od Euro NCAP i Green NCAP oraz debiutującego w tym roku E-Transita – pierwszego w historii marki Ford, w pełni elektrycznego samochodu dostawczego, który otrzymał Złotą Nagrodę od Euro NCAP za zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.

Ford Electric Range by 2024

Europejska gama pojazdów elektrycznych zostanie uzupełniona przez trzy modele osobowe i cztery użytkowe. Segment aut dostawczych powiększy się o elektryczne modele, takie jak kompaktowy Transit Courier, jednotonowy Transit Custom oraz „wielozadaniowce” - Tourneo Custom i Tourneo Courier. Natomiast jeśli chodzi o gamę samochodów osobowych, Ford zapowiedział wraz z początkiem 2023 roku produkcję zupełnie dwóch nowych modeli - elektrycznego crossovera klasy średniej, który będzie mógł przejechać nawet do 500 km na jednym ładowaniu, oraz następnego pojazdu elektrycznego,
o którym przedstawiciele marki zdradzili jedynie tyle, że będzie to „ikoniczny model sportowy”. Trzecim modelem, zamykającym najbliższe plany elektryfikacyjne Forda będzie w pełni elektryczna Puma - kompaktowy SUV ze sportowym charakterem, który zgarnął miano najlepiej sprzedającego się Forda w Europie. Wyczekiwana wersja elektryczna z pewnością podwyższy możliwości sprzedażowe tego modelu na Starym Kontynencie.

 

MILIARDOWE INWESTYCJE FORDA W ELEKTRYFIKACJĘ

Elektryfikacja układów napędowych Forda nabiera tempa, a związane z nią wyzwania kształtują plany inwestycyjne marki. W obliczu niepewności, która jest związana z niedoborem surowców i półprzewodników, Ford nawiązał współpracę z GlobalFoundries, amerykańskim producentem chipów, zabezpieczając się w ten sposób przed niedoborami łańcucha dostaw. Ford Motor Company jest przygotowany na każdą ewentualność, co jest niezwykle dobrą informacją dla przyszłych inwestorów w pojazdy elektryczne, którzy nie będą zmuszeni czekać długo na swój wymarzony samochód.

Dziś wiemy już, że technologia napędu elektrycznego pojazdów samochodowych nie jest przedmiotem czasowej fascynacji, a jednym z zasadniczych kierunków rozwoju, który w znacznym stopniu ograniczy emisję gazów cieplarnianych (w tym przede wszystkim dwutlenku węgla). Z drugiej strony, obok poprawy stanu środowiska naturalnego, szczególnie w obrębie wielkich aglomeracji, przyczyni się do poprawy komfortu jazdy oraz zagwarantuje realne oszczędności, bowiem koszty eksploatacyjne elektryka są znacznie niższe niż w przypadku samochodu z konwencjonalnym napędem.

PRZECZYTAJ TAKŻE: