CODZIENNE DOJAZDY SĄ TERAZ TAŃSZE I BARDZIEJ EKOLOGICZNE – TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID
Jednym z najnowocześniejszych wariantów napędowych Forda Transita Custom są odmiany korzystające z układu napędowego typu plug-in hybrid. W tym wariancie auto jest napędzane przez zespół składający się z nowoczesnego silnika elektrycznego oraz spalinową, oszczędną jednostkę benzynową 1.0 Ford EcoBoost pełniącą rolę generatora energii elektrycznej. W tym wydaniu moc układu napędowego to 126 KM i 355 Nm momentu obrotowego dostępnego praktycznie od startu, bo koła napędza jednostka elektryczna. Silnik spalinowy w tym modelu pełni rolę range extendera. Po naładowaniu akumulatora trakcyjnego o pojemności 13,6 kWh (czas ładowania prądem 230 V / 10 A ze zwykłego gniazdka to ok. 5 godzin) Ford Transit Custom z napędem hybrydowym jest w stanie pokonać całkowicie bezemisyjnie, na samym silniku elektrycznym dystans nawet 56 km. Dzięki temu np. rano jadąc z ekipą na plac budowy na miejsce mamy szanse dotrzeć bez zużywania w ogóle paliwa. Na miejscu auto można podłączyć do prądu, by po skończonym dniu pracy wrócić do domu również bez zużywania paliwa. W razie potrzeby przejechania dłuższego dystansu, z pomocą przychodzi silnik spalinowy, który wydłuża zasięg podróży do ok. 500 km. Ciekawostką techniczną jest wyposażenie hybrydowego plug-in Forda Transita Custom w technologię geofencingu. W praktyce działa to w ten sposób, że pojazd może automatycznie wykrywać strefy o niskiej emisji CO2 i samoczynnie przełącza układ napędowy na tryb jazdy elektrycznej. Oczywiście hybryda plug-in to nie jedyny wariant napędowy najnowszego Forda Transita Custom. Gama jest naprawdę szeroka.
FORD TRANSIT CUSTOM – POZNAJ DOSTĘPNE WERSJE SILNIKOWE
Oprócz wspomnianego wariantu napędowego typu hybryda plug-in w gamie najnowszego Forda Transita Custom znajdziemy szerokie spektrum układów napędowych, których sercem jest wielokrotnie nagradzana jednostka wysokoprężna 2.0 New EcoBlue. Silnik ten jest dostępny w opisywanym modelu zarówno w wariancie samodzielnym o różnych poziomach mocy (od 105 KM do 185 KM), jak również w wersji, w której silnik 2.0 New EcoBlue współpracuje z instalacją typu mild-hybrid (miękka hybryda). Do wyboru mamy również sposób przeniesienia napędu: albo za pośrednictwem sprawnie działającej, sześciobiegowej, manualnej przekładni, albo poprzez sześciobiegową skrzynią automatyczną skrzynię SelectShift dostępną dla wariantów mocy 130 KM, 170 KM oraz 185 KM.
FORD TRANSIT CUSTOM – RODZAJE NADWOZIA DOSTOSOWANE DO TWOICH POTRZEB
Kwestię elastyczności doboru wersji nadwoziowej i uniwersalności opisywanego modelu już sygnalizowaliśmy. Czas jednak przyjrzeć się bliżej dostępnym rodzajom nadwozia Forda Transita Custom. Do wyboru mamy trzy główne warianty nadwozia: van, van z podwójną kabiną (powszechnie nazywany brygadówką) oraz dwa warianty kombi: pełne kombi i kombi van. W przypadku wersji towarowej, czyli van, mamy do wyboru cztery warianty nadwozia: L1H1 (wersja krótsza i niższa o kubaturze 6 m3), L2H1 (wersja dłuższa i niższa – kubatura 6,8 m3), L1H2 (wersja krótsza, ale wyższa – kubatura 7,2 m3) oraz L2H2 (wersja dłuższa i wyższa – kubatura 8,3 m3). Jeżeli chodzi o możliwości pasażerskie vana – w tym wydaniu Ford Transit Custom pomieści 3 osoby.
W przypadku brygadówki i wersji kombi van dostępne są dwie odmiany różniące się długością i rozstawem osi. Obie odmiany dysponują sześcioma miejscami pasażerskimi. Przy czym w wersji dłuższej przy komplecie pasażerów w ładowni zmieszczą się dwie standardowe europalety (w wersji krótszej – jedna).
Pasażerska wersja kombi również jest dostępna w czterech rozmiarach nadwozia (analogicznie jak w wersji van), ale w tym przypadku auto może przewieźć nawet do 9 osób – w każdym wariancie nadwoziowym! Wersja dłuższa i wyższa ma po prostu większą przestrzeń bagażową. Jednocześnie kombi to pojazd, w którym po przewiezieniu pasażerów, a następnie złożeniu lub wyjęciu siedzeń drugiego i trzeciego rzędu, uzyskujemy przestrzeń ładunkową o rozmiarach i funkcjonalności podobnej jak w wersji van.
TRANSIT CUSTOM – NAJWAŻNIEJSZE FUNKCJE DLA KOMFORTU I BEZPIECZEŃSTWA KIEROWCY ORAZ PASAŻERÓW
Ford Transit Custom to auto wręcz naszpikowane nowoczesnymi technologiami. Cechą wyróżniającą ten model na tle konkurencji z segmentu aut użytkowych jest to, że Ford oferuje w standardzie stale połączony z otoczeniem ekosystem komunikacji. Każdy egzemplarz Forda Transita Custom jest wyposażony w pokładowy Modem FordPass Connect. Pozwala to realizować szereg unikalnych w tym segmencie funkcji. Za pomocą aplikacji FordPass użytkownik Transita Custom może zdalnie kontrolować stan pojazdu, otrzymywać powiadomienia serwisowe, śledzić lokalizację pojazdu, zdalnie kontrolować otwarcie i zamykanie zamków, czy zdalnie uruchomić pojazd (dotyczy wersji z automatyczną skrzynią biegów). Ponadto funkcja o nazwie Tryb Ochrony powiadomi właściciela o wykrytych próbach uzyskania dostępu do pojazdu przez nieuprawnione osoby.
Nowy Ford Transit Custom to również auto wszechstronnie wspierające kierowcę. Już podczas wyjazdu z miejsca parkingowego nad bezpieczeństwem czuwa system Cross Traffic Alert wykrywający nadjeżdżające z boku pojazdu podczas wycofywania auta tyłem z prostopadłego miejsca parkowania. W trakcie jazdy stale czuwa system Blind Spot Alert, czyli funkcja monitorowania martwego pola obserwacji. Nawet gdy w lusterku nie widać pojazdu, bo znajduje się on w martwym polu obserwacji, system powiadomi kierowcę wyświetlając stosowny sygnał świetlny w odpowiednim lusterku bocznym. Co ciekawe, system ten obejmuje również przyczepę, gdy ta jest holowana za Transitem Custom. Podczas dłuższych jazd trasami szybkiego ruchu, nad bezpieczeństwem czuwa też system Lane Keeping Alert, czyli asystent pasa ruchu. System ten stale monitoruje pas ruchu i ostrzega kierowcę wibracją na kierownicy, gdy ten w niezamierzony sposób (bez włączenia kierunkowskazu) zacznie zjeżdżać ze swojego pasa ruchu. System ten działa przy prędkości wyższej niż 65 km/h. Warto wymienić również takie rozwiązania jak system monitorowania koncentracji kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, Live Traffic, czyli informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym wraz z wyznaczaniem alternatywnych (mniej zakorkowanych) tras w nawigacji, czy inteligentny tempomat nie tylko utrzymujący zadaną przez kierowcę prędkość, ale też dostosowujący ją do pojazdów poprzedzających.
To wciąż nie wszystko, ponieważ opisywany pojazd z pewnością będzie wykorzystywany do przewożenia ładunków, które siłą rzeczy podniosą środek ciężkości załadowanego auta, warto wspomnieć również o funkcji Roll Stability Control. Jest to system zespolony z unikatowym czujnikiem obrotu pojazdu. Pomaga on utrzymać kontakt z podłożem wszystkim kołom, np. podczas pokonywania zakrętów, system ten jest standardowym wyposażzeniem. Nie musimy obawiać się też bocznych podmuchów wiatru. Asystent bocznego wiatru automatycznie rozpoznaje kiedy pojazd jest spychany przez boczne podmuchy i aktywuje system ESC przeciwdziałając zepchnięciu pojazdu z pasa ruchu czy z drogi. Gdy dotrzemy do celu, w zaparkowaniu pomóc może opcjonalny system Active Park Assist, który automatycznie jest w stanie wykryć prostopadłe lub równoległe miejsce parkowania, w którym Ford Transit Custom się zmieści i samodzielnie na nim zaparkuje. Kierowca obsługuje jedynie pedały i dźwignię zmiany biegów, kierownicą steruje komputer.
Wszystko co tu przedstawiliśmy to wciąż nie wszystko. Ford Transit Custom to auto, które naprawdę warto bliżej poznać. Na koniec zachęcamy jeszcze do przyjrzenia się przygotowanym przez Forda specjalistycznym wersjom modelu Transit Custom.