FORD TRANSIT CUSTOM – NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE AUTO DOSTAWCZE DO 1 TONY

12 SIERPNIA, 2022

Ford Transit Custom dumnie kontynuuje tradycję modelu, który zrewolucjonizował rynek aut dostawczych. Transit Custom to najchętniej wybierane aut dostawcze o wadze do 1 tony na 20 rynkach europejskich. Sprawdźmy, skąd bierze się ogromna popularność tego auta i czym zaskarbiło sobie zaufanie profesjonalistów z niemal wszystkich branż.

Ford Transit Custom

FORD TRANSIT – SYNONIM AUTA DOSTAWCZEGO

Wśród tysięcy modeli dostępnych na całym świecie niektóre z nich są ikonami motoryzacji i popkultury. To samochody, które w swoim czasie uzyskały status legendy, auta wyróżniające się stylem, sportowymi możliwościami czy ponadprzeciętną funkcjonalnością. Gdy pada hasło „Mustang” większość z nas reaguje uśmiechem na twarzy przypominając sobie legendarnego muscle cara czy z aprobatą podziwiając możliwości dzisiejszego, w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E – jednak dzisiejszy wpis nie będzie o Mustangu, lecz o modelu Ford Transit. Bez wielkiej przesady można stwierdzić, że to auto, które pomogło rozwinąć Europę i pół świata.

Protoplastą pierwszego Transita był opracowany przez niemiecki dział Forda model znany pod nazwą Taunus-Transit. Produkcję tego użytkowego modelu rozpoczęto w 1953 roku – auto miało długość 4,3 metra, szerokość 1,74 m i było wysokie niemal na 2 metry. Rozstaw osi wynosił 2,3 metra, po modyfikacjach egzemplarze tego modelu pełniły rolę wozów straży pożarnej, karetek czy wozów policyjnych. Na Wyspach Brytyjskich od 1957 roku powstawał angielski odpowiednik tego modelu: Ford Thames 400E, wyróżniał się on rozstawem osi 2,1 metra i przestrzenią ładunkową o kubaturze 5,1 m3.

Rozłam pomiędzy europejskimi oddziałami marki nie podobał się Henry’emu Fordowi II. Centrala z Detroit uznała, że taka sytuacja nie sprzyja marce w Europie, dlatego też powstała koncepcja stworzenia wspólnego projektu przez oba europejskie oddziały Forda. Projekt o nazwie Redcap rodził się w bólach, ale efekt przeszedł wszelkie oczekiwania. Tak bowiem powstała pierwsza generacja Forda Transita, auta zaprojektowanego w niezwykle przemyślany sposób, który wyznaczał wówczas nowe standardy w segmencie. Ford Transit I znacznie przebijał wcześniej projekty pod każdym względem. Był nie tylko pojemny, komfortowy, ekonomiczny i z lepszym prowadzeniem, ale też prostszy w naprawie i bezpieczniejszy dla podróżujących. Oficjalna premiera pierwszego Transita miała miejsce pod koniec 1965 roku. Reakcja rynku? Była oszałamiająca – w pierwszym tygodniu po premierze liczba zamówień na nowy wówczas model rewolucyjnego dostawczaka przekroczyła połowę zakładanej rocznej produkcji. Do połowy lat 70-tych ubiegłego wieku udział Transita na rynkach brytyjskim i niemieckim wzrósł do 40 procent. Auto było systematycznie usprawniane, w 1976 roku na przykład Ford zmienił wcześniej stosowane hamulce bębnowe na hamulce tarczowe. W tym samym roku z taśm produkcyjnych zjechał milionowy egzemplarz Forda Transita. 34 lata i kilka generacji modelu później, w 2010 roku fabrykę Forda opuścił 60-milionowy egzemplarz Forda Transita. Kariera tego przełomowego, stale usprawnianego i modernizowanego w przemyślany sposób modelu, trwa do dziś.

Ford Transit Custom loaded with goods

TRANSIT CUSTOM – W CZYM TKWI TAJEMNICA SUKCESU WEDŁUG PROFESJONALISTÓW?

Jednym z najchętniej wybieranych przez profesjonalistów aut użytkowych jest dziś najnowszy Ford Transit Custom. Ten samochód jest dziś najchętniej kupowanym w Europie (na 20 rynkach) samochodem dostawczym o ładowności do 1 tony. Ta popularność wynika z szeregu czynników, które mają olbrzymi wpływ na maksymalną użyteczność takiego pojazdu.

Ford Transit Custom to pojazd doskonale uniwersalny. Na przykład w wersji Ford Transit Custom Van model ten jest dostępny z dwoma wariantami wysokości nadwozia i dwoma wariantami rozstawu osi, wersja krótsza (L1) zapewnia imponujące 6 m3 przestrzeni ładunkowej. W wersji dłuższej kubatura ładowni jest jeszcze większa i wynosi aż 6,8 m3! Łatwy załadunek i rozładunek zapewnia niski próg oraz otwierane szeroko (180 stopni) podwójne drzwi tylne (z możliwością blokady otwarcia na 90 stopniach), a także szeroko rozsuwane drzwi boczne. Zadbano nawet o takie detale jak specjalne wyloty powietrza, które redukują ciśnienie powietrza w przestrzeni załadunkowej. Obecność przegrody z uchylną klapą pozwala przewozić tym pojazdem różnego typu długie przedmioty, takie jak drabiny, rynny, rurki, słupki itp. o długości nawet do 3,4 metra – i to w wersji krótkiej L1! Dzięki praktycznemu systemowi mocowania ładunku klienci mają pewność, że przewożone przedmioty nie będą się przemieszczać podczas jazdy i nie ulegną uszkodzeniu.

Przy całej swojej funkcjonalności w zakresie walorów transportowych Ford Transit Custom jest też autem bardzo prostym w prowadzeniu. Na uwagę zasługuje niewielki promień skrętu – niespełna 5,5 metra. Mało które auto dostawcze jest w stanie w pełni zawrócić w kole o średnicy 10,9 metra. Dla porównania podobną zwrotność mają kompaktowe hatchbacki, a tu mamy do czynienia ze znacznie większym autem użytkowym. Żeby nie być gołosłownym: najnowszy, kompaktowy Ford Focus hatchback ma średnicę zawracania wynoszącą 11 metrów.

Wreszcie choć auta dostawcze to samochody przede wszystkim do pracy, cechą wyróżniającą Forda Transita Custom jest to, że nie jest to purytańskie, surowo wyposażone auto „tylko do pracy”. Najnowsze wydanie modelu z pewnością niejednego zaskoczy bogactwem technologicznych rozwiązań, zakresem systemów asystujących kierowcy, multimediami na pokładzie, czy możliwością zdalnego kontrolowania auta za pomocą aplikacji mobilnej Ford Pass. Do tego w pakiecie otrzymujemy komfortowo wykończoną kabinę pasażerską, bez względu na to, czy mowa o vanie, brygadówce, czy odmianie pasażerskiej.

Bogactwo wyboru wersji nadwoziowych i wariantów rozmiaru (różne wysokości i długości nadwozia czy rozstawu osi) to nie wszystko. Atutem użytkowego Forda jest również szeroka gama układów napędowych. Poznajmy je bliżej.

Ford Transit Custom on the road

CODZIENNE DOJAZDY SĄ TERAZ TAŃSZE I BARDZIEJ EKOLOGICZNE – TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID

Jednym z najnowocześniejszych wariantów napędowych Forda Transita Custom są odmiany korzystające z układu napędowego typu plug-in hybrid. W tym wariancie auto jest napędzane przez zespół składający się z nowoczesnego silnika elektrycznego oraz spalinową, oszczędną jednostkę benzynową 1.0 Ford EcoBoost pełniącą rolę generatora energii elektrycznej. W tym wydaniu moc układu napędowego to 126 KM i 355 Nm momentu obrotowego dostępnego praktycznie od startu, bo koła napędza jednostka elektryczna. Silnik spalinowy w tym modelu pełni rolę range extendera. Po naładowaniu akumulatora trakcyjnego o pojemności 13,6 kWh (czas ładowania prądem 230 V / 10 A ze zwykłego gniazdka to ok. 5 godzin) Ford Transit Custom z napędem hybrydowym jest w stanie pokonać całkowicie bezemisyjnie, na samym silniku elektrycznym dystans nawet 56 km. Dzięki temu np. rano jadąc z ekipą na plac budowy na miejsce mamy szanse dotrzeć bez zużywania w ogóle paliwa. Na miejscu auto można podłączyć do prądu, by po skończonym dniu pracy wrócić do domu również bez zużywania paliwa. W razie potrzeby przejechania dłuższego dystansu, z pomocą przychodzi silnik spalinowy, który wydłuża zasięg podróży do ok. 500 km. Ciekawostką techniczną jest wyposażenie hybrydowego plug-in Forda Transita Custom w technologię geofencingu. W praktyce działa to w ten sposób, że pojazd może automatycznie wykrywać strefy o niskiej emisji CO2 i samoczynnie przełącza układ napędowy na tryb jazdy elektrycznej. Oczywiście hybryda plug-in to nie jedyny wariant napędowy najnowszego Forda Transita Custom. Gama jest naprawdę szeroka.

 

FORD TRANSIT CUSTOM – POZNAJ DOSTĘPNE WERSJE SILNIKOWE

Oprócz wspomnianego wariantu napędowego typu hybryda plug-in w gamie najnowszego Forda Transita Custom znajdziemy szerokie spektrum układów napędowych, których sercem jest wielokrotnie nagradzana jednostka wysokoprężna 2.0 New EcoBlue. Silnik ten jest dostępny w opisywanym modelu zarówno w wariancie samodzielnym o różnych poziomach mocy (od 105 KM do 185 KM), jak również w wersji, w której silnik 2.0 New EcoBlue współpracuje z instalacją typu mild-hybrid (miękka hybryda). Do wyboru mamy również sposób przeniesienia napędu: albo za pośrednictwem sprawnie działającej, sześciobiegowej, manualnej przekładni, albo poprzez sześciobiegową skrzynią automatyczną skrzynię SelectShift dostępną dla wariantów mocy 130 KM, 170 KM oraz 185 KM.

 

FORD TRANSIT CUSTOM – RODZAJE NADWOZIA DOSTOSOWANE DO TWOICH POTRZEB

Kwestię elastyczności doboru wersji nadwoziowej i uniwersalności opisywanego modelu już sygnalizowaliśmy. Czas jednak przyjrzeć się bliżej dostępnym rodzajom nadwozia Forda Transita Custom. Do wyboru mamy trzy główne warianty nadwozia: van, van z podwójną kabiną (powszechnie nazywany brygadówką) oraz dwa warianty kombi: pełne kombi i kombi van. W przypadku wersji towarowej, czyli van, mamy do wyboru cztery warianty nadwozia: L1H1 (wersja krótsza i niższa o kubaturze 6 m3), L2H1 (wersja dłuższa i niższa – kubatura 6,8 m3), L1H2 (wersja krótsza, ale wyższa – kubatura 7,2 m3) oraz L2H2 (wersja dłuższa i wyższa – kubatura 8,3 m3). Jeżeli chodzi o możliwości pasażerskie vana – w tym wydaniu Ford Transit Custom pomieści 3 osoby.

W przypadku brygadówki i wersji kombi van dostępne są dwie odmiany różniące się długością i rozstawem osi. Obie odmiany dysponują sześcioma miejscami pasażerskimi. Przy czym w wersji dłuższej przy komplecie pasażerów w ładowni zmieszczą się dwie standardowe europalety (w wersji krótszej – jedna).

Pasażerska wersja kombi również jest dostępna w czterech rozmiarach nadwozia (analogicznie jak w wersji van), ale w tym przypadku auto może przewieźć nawet do 9 osób – w każdym wariancie nadwoziowym! Wersja dłuższa i wyższa ma po prostu większą przestrzeń bagażową. Jednocześnie kombi to pojazd, w którym po przewiezieniu pasażerów, a następnie złożeniu lub wyjęciu siedzeń drugiego i trzeciego rzędu, uzyskujemy przestrzeń ładunkową o rozmiarach i funkcjonalności podobnej jak w wersji van.

 

TRANSIT CUSTOM – NAJWAŻNIEJSZE FUNKCJE DLA KOMFORTU I BEZPIECZEŃSTWA KIEROWCY ORAZ PASAŻERÓW

Ford Transit Custom to auto wręcz naszpikowane nowoczesnymi technologiami. Cechą wyróżniającą ten model na tle konkurencji z segmentu aut użytkowych jest to, że Ford oferuje w standardzie stale połączony z otoczeniem ekosystem komunikacji. Każdy egzemplarz Forda Transita Custom jest wyposażony w pokładowy Modem FordPass Connect. Pozwala to realizować szereg unikalnych w tym segmencie funkcji. Za pomocą aplikacji FordPass użytkownik Transita Custom może zdalnie kontrolować stan pojazdu, otrzymywać powiadomienia serwisowe, śledzić lokalizację pojazdu, zdalnie kontrolować otwarcie i zamykanie zamków, czy zdalnie uruchomić pojazd (dotyczy wersji z automatyczną skrzynią biegów). Ponadto funkcja o nazwie Tryb Ochrony powiadomi właściciela o wykrytych próbach uzyskania dostępu do pojazdu przez nieuprawnione osoby.

Nowy Ford Transit Custom to również auto wszechstronnie wspierające kierowcę. Już podczas wyjazdu z miejsca parkingowego nad bezpieczeństwem czuwa system Cross Traffic Alert wykrywający nadjeżdżające z boku pojazdu podczas wycofywania auta tyłem z prostopadłego miejsca parkowania. W trakcie jazdy stale czuwa system Blind Spot Alert, czyli funkcja monitorowania martwego pola obserwacji. Nawet gdy w lusterku nie widać pojazdu, bo znajduje się on w martwym polu obserwacji, system powiadomi kierowcę wyświetlając stosowny sygnał świetlny w odpowiednim lusterku bocznym. Co ciekawe, system ten obejmuje również przyczepę, gdy ta jest holowana za Transitem Custom. Podczas dłuższych jazd trasami szybkiego ruchu, nad bezpieczeństwem czuwa też system Lane Keeping Alert, czyli asystent pasa ruchu. System ten stale monitoruje pas ruchu i ostrzega kierowcę wibracją na kierownicy, gdy ten w niezamierzony sposób (bez włączenia kierunkowskazu) zacznie zjeżdżać ze swojego pasa ruchu. System ten działa przy prędkości wyższej niż 65 km/h. Warto wymienić również takie rozwiązania jak system monitorowania koncentracji kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, Live Traffic, czyli informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym wraz z wyznaczaniem alternatywnych (mniej zakorkowanych) tras w nawigacji, czy inteligentny tempomat nie tylko utrzymujący zadaną przez kierowcę prędkość, ale też dostosowujący ją do pojazdów poprzedzających.

To wciąż nie wszystko, ponieważ opisywany pojazd z pewnością będzie wykorzystywany do przewożenia ładunków, które siłą rzeczy podniosą środek ciężkości załadowanego auta, warto wspomnieć również o funkcji Roll Stability Control. Jest to system zespolony z unikatowym czujnikiem obrotu pojazdu. Pomaga on utrzymać kontakt z podłożem wszystkim kołom, np. podczas pokonywania zakrętów, system ten jest standardowym wyposażzeniem. Nie musimy obawiać się też bocznych podmuchów wiatru. Asystent bocznego wiatru automatycznie rozpoznaje kiedy pojazd jest spychany przez boczne podmuchy i aktywuje system ESC przeciwdziałając zepchnięciu pojazdu z pasa ruchu czy z drogi. Gdy dotrzemy do celu, w zaparkowaniu pomóc może opcjonalny system Active Park Assist, który automatycznie jest w stanie wykryć prostopadłe lub równoległe miejsce parkowania, w którym Ford Transit Custom się zmieści i samodzielnie na nim zaparkuje. Kierowca obsługuje jedynie pedały i dźwignię zmiany biegów, kierownicą steruje komputer.

Wszystko co tu przedstawiliśmy to wciąż nie wszystko. Ford Transit Custom to auto, które naprawdę warto bliżej poznać. Na koniec zachęcamy jeszcze do przyjrzenia się przygotowanym przez Forda specjalistycznym wersjom modelu Transit Custom.

Ford Transit Custom Nugget camping

TRANSIT CUSTOM – POZNAJ WERSJE SPECJALISTYCZNE NUGGET, NUGGET PLUS, TRAIL I ACTIVE

Życie to nie tylko praca. W Fordzie doskonale zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego też Ford Transit Custom dostępny jest również w wersjach, które potrafią więcej.

Ford Transit Custom Nugget to odmiana opisywanego auta wyposażona w poręczny uchylny dach, co nie tylko zwiększy komfort przebywania w aucie podczas postojów, ale pozwala również na ulokowanie pod dachem przestronnego łóżka dachowego. To doskonała propozycja dla wszystkich miłośników aktywnego wypoczynku. Do tego obracane fotele przednie, w pełni funkcjonalna kuchnia ze zlewem, kuchenka gazowa oraz lodówka o pojemności 40 litrów. Wszystko to zapewnia komfortowe warunki kempingowego wypoczynku dla czterech osób. Nugget to tak naprawdę pełnowartościowy kamper z zewnętrznym gniazdem ładowania, czy przemyślanym systemem zaopatrzenia w wodę i wieloma turystycznymi udogodnieniami. Potrzebujesz jednak odrobiny więcej miejsca? Zobacz kolejną wersję!

Ford Transit Custom Nugget Plus to wszystkie zalety odmiany Nugget i więcej przestrzeni, która pozwoliła na umieszczenie na pokładzie również toalety, prysznica, składanej umywalki i całego mnóstwa dodatkowych schowków. To również wersja zapewniająca odpoczynek czterem osobom, ale zapewniająca wyższy komfort kamperowych doznań.

Ford Transit Custom Trail to z kolei pracownik twojej firmy, który nie boi się trudniejszych wyzwań. W tej odmianie auto jest wyposażone m.in. w mechaniczny układ różnicowy o ograniczonym poślizgu (z manualną przekładnią), co ułatwia pokonywanie pojazdem użytkowym trudniejszego terenu.

W mechaniczny układ różnicowy o ograniczonym poślizgu wyposażona jest również ostatnia z wersji specjalnych Forda Transita Custom, czyli Active. To propozycja dla miłośników aktywnego trybu życia. Ford Transit Custom Active również wyróżnia się z tłumu, podobnie jak odważnie zaprojektowana wersja Trail, jednak w tym przypadku charakter stylizacji jest nieco odmienny. To po prostu kolejny dowód na to, że Ford dla o potrzeby wszystkich. Bez dwóch zdań, Ford Transit Custom to pojazd naprawdę uniwersalny.

PRZECZYTAJ TAKŻE: