KOSZTY UTRZYMANIA SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO VS SPALINOWEGO – PORÓWNANIE KOSZTÓW EKSPLOATACYJNYCH.

30 SIERPNIA, 2022

Droga do elektrycznej przyszłości przyspiesza, czego dowodzi fakt, że rejestracja samochodów z napędem elektrycznym sukcesywnie rośnie. Samochody elektryczne cechuje ekologiczność, cicha i płynna praca układu napędowego, a także przyjemność prowadzenia i stosunkowo prosta konstrukcja, która przekłada się na niższe koszty eksploatacyjne. Z czego wynikają? Czas przyjrzeć się ich mechanizmowi działania i konstrukcji pojazdu elektrycznego.

ZALETY UŻYTKOWANIA POJAZDU ELEKTRYCZNEGO

Patrząc przez pryzmat dynamicznie rosnącej liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach, wszystko wskazuje na to, że ich nabywcy doskonale zdają sobie sprawę ze wszystkich zalet użytkowania pojazdu zeroemisyjnego. Oprócz oczywistych różnic w zakresie emisji szkodliwych substancji pomiędzy samochodem spalinowym a zeroemisyjnym, istnieją inne czynniki wpływające na decyzje użytkownika pojazdu o zakupie na korzyść pojazdów elektrycznych.

Samochody elektryczne przekonują Polaków w największym stopniu niskimi kosztami eksploatacji, niską awaryjnością, brakiem konieczności wymiany oleju, świec, przewodów zapłonowych, a także faktem, że są przyjazne środowisku i cicho pracują. Według raportu PSPA "Barometr Nowej Mobilności 2021/22", aż 80% kierowców w Polsce nie pokonuje dziennie dystansu dłuższego niż 50 km, co oznacza, że już dziś 4 na 5 Polaków mogłoby zdecydować się na samochód elektryczny, z uwzględnieniem pełnego komfortu mobilności. Faktem jest natomiast, że kolejne generacje samochodów elektrycznych będą dysponowały coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu, przez co mit o ograniczonej mobilności, biorąc pod uwagę także nieustanny rozwój infrastruktury ładowania, zostanie całkowicie obalony.

 

POWTÓRKA Z HISTORII, CZYLI PROSTOTA I NIEZAWODNOŚĆ WG FORDA

Marzeniem Henry’ego Forda było zbudowanie pojazdu, który dzięki swojej prostocie i niskiej cenie stałby się dostępny dla każdego obywatela Stanów Zjednoczonych. Udało mu się to poprzez wprowadzenie na rynek w 1908 roku modelu T ‑ nieśmiertelnej legendy, uznawanej w większości plebiscytów prowadzonych na przełomie XX i XXI wieku za samochód stulecia, dzięki swej niezawodności, ogólnodostępności, przystępnej cenie i legendarnej dla Forda łatwości prowadzenia. Henry Ford wychodził z założenia, że im więcej skomplikowanych elementów silnika i zawieszenia, tym więcej części, które mogą się popsuć. Innymi słowy proste miało znaczyć tyle co niezawodne, co nie straciło na aktualności w przypadku ideowej prostoty konstrukcji samochodów Forda z silnikiem elektrycznym.

Henry Ford

FORD NA DRODZE KU ELEKTRYFIKACJI

Ideą pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV - ang. Battery Electric Vehicle) jest zastąpienie spalinowej jednostki napędowej silnikiem elektrycznym, który jest praktycznie bezawaryjny - obsługi wymaga wyłącznie akumulator trakcyjny i układ chłodzenia systemu przetwarzania mocy. Zbiornik paliwa zastępują baterie (akumulator), które doładowywane są z zewnętrznego źródła (sieci elektroenergetycznej lub magazyny energii). Taką możliwość dają również pojazdy hybrydowe PHEV (ang. Plug-In Hybrid Vehicle), które wyposażone są jednocześnie także w tradycyjny silnik spalinowy.

Marka Ford stale inwestuje w elektryczne napędy. Oprócz konsekwentnie wprowadzanej hybrydyzacji całej gamy aut, amerykański producent wprowadzi do 2024 roku na europejski rynek trzy nowe osobowe samochody elektryczne oraz cztery elektryczne pojazdy użytkowe, dzięki czemu gama pojazdów elektrycznych Forda będzie obejmowała łącznie 9 modeli, z ikonicznym Mustangiem Mach-E oraz kultowym E-Transitem na czele.

BUDOWA I ZASADA DZIAŁANIA SILNIKA ELEKTRYCZNEGO

Zasada działania elektryków jest prosta - zmagazynowana w akumulatorach energia jest przekazywana do silnika elektrycznego napędzającego koła. Brak tu układu wydechowego czy skrzyni biegów, maksymalny moment obrotowy jest dostępny od zerowej prędkości, przez co nie ma także konieczności stosowania sprzęgła. Warto także zwrócić uwagę na efektywność energetyczną silników elektrycznych, które przekształcają aż 90% energii na ruch, podczas gdy ich konwencjonalne odpowiedniki z trudem osiągają efektywność na poziomie 40%. Sama konstrukcja silnika elektrycznego jest także znacznie prostsza niż silnika spalinowego, składa się bowiem z kilkudziesięciu części, podczas gdy konwencjonalny odpowiednik jest wykonany aż z kilkunastu tysięcy elementów!

Dowiedz się więcej:

https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/silnik-elektryczny-do-samochodu-jak-dziala-rodzaje-budowa

 

PROSTOTA KONSTRUKCJI SAMOCHODÓW Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM

Naprawa i obsługa to nieodzowne elementy eksploatacji samochodu, dlatego każdy pojazd, niezależnie od rodzaju zastosowanego napędu, wymaga serwisowania. Oczywiście wiążą się z tym określone koszty, jednak w zależności od poziomu technologicznego zaawansowania danego pojazdu, zakres i częstotliwość takich działań można w znacznym stopniu ograniczyć. Dlaczego tak się dzieje? Konstrukcja aut elektrycznych przez zastosowanie innego napędu różni się znacznie od aut spalinowych. Samochód o całkowicie elektrycznym napędzie (BEV) składa się z nawet sześciokrotnie mniejszej liczby elementów niż jego konwencjonalny odpowiednik. Idąc dalej, mniejsza ilość elementów i podzespołów, które mogą ulec awarii jest równoznaczna z niższymi kosztami eksploatacji. Koszty eksploatacyjne pojazdów elektrycznych znacząco wpływają na skalę popytu na te auta, zatem przyjrzyjmy się, gdzie można szukać realnych oszczędności.

Ford Mustang Mach-E inside

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY VS SPALINOWY - PORÓWNANIE KOSZTÓW UTRZYMANIA I EKSPLOATACJI:

  1. Samochody elektryczne są mniej awaryjne niż pojazdy spalinowe ‑ wysoka niezawodność pojazdów z napędem elektrycznym wiąże się z niewielką liczbą części ruchomych.
  2. Eksploatacja samochodu elektrycznego jest tańsza niż samochodu spalinowego ‑ sprawność przetwarzania energii w elektrycznych układach napędowych wynosi ok. 70-80%, podczas gdy pojazdów spalających paliwo ok. 15-20%. Powoduje to około cztery razy niższe koszty eksploatacji w porównaniu do pojazdów z silnikami spalinowymi. Dochodzi do tego brak konieczności wymiany oleju, czy wolniejsze zużywanie układu hamulcowego (dzięki systemowi hamowania rekuperacyjnego).
  3. Tańszy serwis oraz przeglądy ‑ przegląd samochodu z napędem elektrycznym to jedynie połowa kosztów przeglądu względem pojazdu z napędem konwencjonalnym. W serwis coroczny wlicza się wyłącznie ogólną diagnostykę i wymianę filtra kabinowego. W ramach serwisu eksploatacyjnego wlicza się wymianę płynów eksploatacyjnych (hamulcowy, chłodniczy), wymiana klocków hamulcowych i tarcz (co ok. 80 tys. km).

 

CZY W SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH ZUŻYWANIE CZĘŚCI JEST MNIEJSZE?

W porównaniu do pojazdów spalinowych, w elektrykach znajduje się mniej elementów, które zużywają się podczas codziennej eksploatacji, takich jak m.in. pasek klinowy, świecie zapłonowe, sprzęgło cierne, rozrusznik, alternator, katalizator czy filtr cząstek stałych, co wiąże się z mniejszymi kosztami dotyczącymi serwisowania pojazdu zeroemisyjnego. Do obsługi pozostają takie elementy jak układ kierowniczy, hamulcowy, jezdny i zawieszenie. Z czego warto zaznaczyć, że zastosowanie systemu rekuperacji spowalnia dwu ‑ a nawet trzykrotnie zużywanie się tarcz i klocków hamulcowych. To samo tyczy się opon, które wykazują mniejsze zużycie niż w samochodach spalinowych. O niższych kosztach eksploatacji aut elektrycznych świadczą także ceny części zamiennych. Na szczególne podkreślenie zasługuje także trwałość akumulatorów i silników elektrycznych, oraz wysokie przebiegi w porównaniu z silniami spalinowymi. W połączeniu z trwałym układem hamulcowym, jak i wolniej zużywającym się ogumieniem, cechy w jednoznaczny sposób przemawiają na korzyść elektryka.

 

UŻYTKOWANIE I EKSPLOATACJA ELEKTRYKA BARDZIEJ OPŁACALNA

Niewątpliwą przewagą elektryków nad pojazdami z napędem spalinowym jest niezawodność silnika elektrycznego, przewaga technologiczna oraz niższe koszty eksploatacji. Zeroemisyjny elektryk jest nie tylko przyjazny środowisku, ale także prostszy w budowie, mechanicznie mniej skomplikowany, a tym samym wymagający mniejszej ilości czynności obsługowo-naprawczych. Początkowe obawy kierowców związane z serwisowaniem samochodów elektrycznych okazały się bezpodstawne, bowiem dziś już powszechnie wiemy, że eksploatacja elektryków jest mniejsza niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem, które powoli odchodzą do lamusa. Wraz z rozwojem nowych technologii oraz wprowadzaniem na rynek akumulatorów ze stałym elektrolitem, samochody z napędem elektrycznym będą coraz lepsze, praktyczniejsze i tańsze, a ich użytkowanie jeszcze bardziej opłacalne.

 

PRZECZYTAJ TAKŻE: