SAMOCHODY ELEKTRYCZNE FORD – WSZYSTKO O HISTORII ELEKTRYKÓW

26 SIERPNIA, 2022

JAK POWSTAWAŁY I ZMIENIAŁY SIĘ POJAZDY ELEKTRYCZNE? ELEKTRYFIKACJA FORDA.

Choć zagadnienie elektromobilności kojarzy nam się ze współczesnością, historia aut napędzanych prądem jest znacznie dłuższa. Samochody elektryczne sprzed lat w niczym nie przypominają współczesnych modeli, takich jak chociażby ikoniczny Mustang Mach-E, mogący poszczycić się ponad 600 kilometrowym zasięgiem. Ford, w swojej przeszło 100-letniej historii, koncentruje swoje działania na rozwoju technologii elektromobilności, która już dziś ułatwia współczesnemu kierowcy poruszanie się po drogach, czyniąc jazdę bardziej bezpieczną, ekologiczną i ekonomiczną. Dowodzą temu miliardowe inwestycje Forda w innowacje, ale zacznijmy od początku…

WSZYSTKO O SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH – POWTÓRKA Z HISTORII

Dla wielu sporym zaskoczeniem może być fakt, że początek rozwoju motoryzacji jest ściśle powiązany z pojazdami elektrycznymi. Pierwsze automobile napędzane prądem powstawały już w latach 30-tych XIX wieku, jednak dopiero przełom XIX i XX wieku był złotym okresem dla samochodów elektrycznych. Co ciekawe, w Stanach Zjednoczonych po drogach poruszało się wtedy więcej pojazdów z silnikiem elektrycznym niż spalinowym.

Czemu pojazdy elektryczne zawdzięczały swój rozkwit na początku ubiegłego stulecia? W tamtych czasach niewątpliwymi zaletami była łatwość ich obsługi. Wyższość samochodu zasilanego na prąd polegała na natychmiastowym wprawieniu pojazdu w ruch - uruchomienie nie wymagało odpalenia korby, używanej na rozruch w przypadku pojazdów z napędem spalinowym, do tego dochodziła cicha praca silnika i czystość. Z powyższych względów zwykło się wtedy mówić, że auto elektryczne to idealny środek transportu dla kobiet i lekarzy. W pojazdach elektrycznych kierowcy nie musieli mierzyć się z uciążliwym uruchomieniem samochodu, do uruchomienia którego była potrzebna tężyzna fizyczna i... cierpliwość.

NAPĘD ELEKTRYCZNY VS SPALINOWY

Jednak pomimo wielu zalet, wraz z rozwojem techniki popyt na auta elektryczne zaczął gwałtownie spadać. Wiązało się to m. in. z wprowadzeniem rozrusznika elektrycznego do samochodów spalinowych, który usprawnił użytkowanie pojazdów oraz zastosowania chłodnicy zwiększającej czas pracy silnika. Do upadku koncepcji pojazdów z napędem elektrycznym przyczyniło się także odkrycie ropy naftowej w Teksasie, gwałtowny rozwój infrastruktury drogowej oraz lobby naftowe, które doprowadziły do rozbudowy na szeroką skalę stacji benzynowych. Wszystkie te czynniki zapewniły pojazdom z napędem spalinowym niemalże nieograniczony zasięg, z którym elektryki nie mogły ówcześnie konkurować. Tym samym od roku 1950 pojazdy spalinowe stały się symbolem statusu, zapewniając ich użytkownikom swoistą wolność i niezależność w przemieszczaniu się.

SAMOCHODY ELEKTRYCZNE DAWNIEJ I DZIŚ

Powrót do idei pojazdów napędzanych prądem nastąpił w latach 80. XX wieku w USA. Agencja rządowa California Air Resources Board uznała samochody elektryczne za pojazdy, które nie emitują zanieczyszczeń, wprowadzając wymóg produkowania rok rocznie określonej liczby pojazdów tego typu. Choć rozporządzenie w niedługim odstępie czasu zawieszono, współcześnie mamy do czynienia z coraz bardziej rygorystycznymi normami emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Porównując dzisiejsze silniki z tymi z początku ery samochodów elektrycznych można powiedzieć, że jedynie nazwy komponentów zostały bez zmian. Całą resztę dzieli ogromna przepaść technologiczna - współczesne silniki mają nieporównywalnie lepsze parametry, pozwalają na szybszą jazdę i zajmują zdecydowanie mniej miejsca. Wzrost świadomości na temat bezemisyjnego transportu, który jest przyjazny środowisku naturalnemu, a oprócz tego jest relatywnie tani i bardziej niezawodny sprawia, że zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym wciąż rośnie. Koncerny motoryzacyjne usiłują sprostać wyzwaniu jakie stanowi e-mobilność, a marce Ford z powodzeniem udaje się połączyć w swoich elektrycznych modelach z pozoru niemożliwe do połączenia cechy, takie jak funkcjonalność, wyjątkowy design i imponujący zasięg. Założyciel Ford Motor Company Henry Ford, uważany za ojca przemysłu samochodowego w Stanach Zjednoczonych był geniuszem motoryzacji, dla którego nie było rzeczy niemożliwych. Nieustanne dążenie do usprawniania procesów produkcyjnych, rozpowszechnianie dostępu do pojazdów i techniki, a także inwestowanie w innowacje przyniosły marce oczekiwany rezultat – zapisanie się na stałe na kartach historii motoryzacji. Obecnie koncern Ford – jako lider na arenie przemysłu motoryzacyjnego - kontynuuje misję założyciela, robiąc to samo w kwestii pełnej elektryfikacji sektora transportu.

Ford Goes All-In on Electric Vehicles

PRZEWAGA KONKURENCYJNA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH

Przy obecnym rozwoju technologicznym silniki benzynowe i wysokoprężne osiągnęły kres swoich możliwości. Dzięki rozwojowi technologii magazynowania dużych ilości energii elektrycznej w bateriach trakcyjnych rozpoczęła się era pojazdów zelektryfikowanych, które zapoczątkowały proekologiczną erę elektromobilności. Samochody hybrydowe i plug-in hybrid są w ofercie praktycznie wszystkich liczących się marek, a ich udział w sprzedaży nieustannie rośnie. Warto jednak podkreślić, że tego typu napędy to jedynie początek transformacji na rynku motoryzacyjnym, a ich miejsce już dziś sukcesywnie zastępują pojazdy w pełni elektryczne. W kontekście zerowej emisji to właśnie pojazdy typu BEV (Battery Electric Vehicle), dla których wyłącznym źródłem zasilania jest napęd elektryczny są wskazywane docelowo jako pojazdy spełniające wymogi polityki transportowej Unii Europejskiej.

Pojazdy elektryczne będą odgrywać ważną rolę w mobilności w przyszłości ze względu na rosnące ceny paliw. Oprócz czynnika wzrostu kosztów, elektromobilność odznacza się znacznymi korzyściami dla środowiska naturalnego w porównaniu do konwencjonalnych samochodów z silnikiem spalinowym, takimi jak zmniejszenie hałasu i emisji CO2. Elektryki nie generują drgań, a ich silniki pracują bezszelestnie, co zapewnia komfortową i cichą jazdę. Do tego ich niewątpliwą zaletą jest prosta konstrukcja, która znacząco wpływa na zmniejszenie kosztów eksploatacji.

 

 

SAMOCHODY HYBRYDOWE I ELEKTRYCZNE FORDA

Ford ma w ofercie wszystkie typy napędów zelektryfikowanych - od tradycyjnej hybrydy, po samochody w pełni elektryczne. Flagowym przedstawicielem elektromobilnej transformacji jest Ford Kuga, dostępny z napędem hybrydowym, jak i ładowanym z gniazdka plug-in hybrid. Na drodze ku elektryfikacji pierwsze szlaki przecierały także takie modele, jak Puma EcoBoost Hybrid, Fiesta i Focus z tym samym, tj. miękkim napędem hybrydowym, a także Ford Explorer z napędem typu plug-in wspomagany 3-litrowym silnikiem benzynowym V6. Nie można zapomnieć także o użytkowym Transicie Custom, którego zamówić można w dwóch wersjach napędowych - EcoBlue Hybrid i Plug-In Hybrid. Gamę samochodów w pełni elektrycznych otwierają ikoniczny Ford Mustang Mach-E, niezawodny „dostawczak” Ford E-Transit i wprowadzony za oceanem, najpopularniejszy pick-up na świecie Ford F-150 – a to dopiero początek elektrycznej ofensywy Forda. Ford przyspiesza proces elektryfikacji samochodów, czego dowodzą miliardowe inwestycje i plany restrukturyzacji procesu produkcyjnego w Europie.  Do końca 2024 roku marka planuje wprowadzić na rynek 7 nowych, w pełni elektrycznych pojazdów, a całkowite przejście na produkcję pojazdów wyłącznie z napędem elektrycznym deklaruje już na 2030 rok.

Nine All-Electric vehicles by 2024

MILIARDOWE INWESTYCJE FORDA W TECHNOLOGIĘ I INFRASTRUKTURĘ ŁADOWANIA

Aby sprostać zapotrzebowaniu na pojazdy zeroemisyjne Ford rozpoczął prawdziwą elektryczną ofensywę. Strategia opracowana przez Ford Motor Company zakłada kilka równoległych projektów o globalnym zasięgu, które mają na celu jeszcze bardziej wesprzeć i zintensyfikować rozwój elektromobilności. Niektóre z inwestycji są już w fazie wdrażania, pozostałe mają rozpocząć się w ciągu najbliższych kilku lat.

Wśród inwestycji wymienić można m. in. przekształcanie fabryk (w tym stworzenie Centrum Elektryfikacji w Kolonii), w celu modernizacji i przebudowy zakładów montażowych wyspecjalizowanych w produkcji pojazdów całkowicie elektrycznych, prace nad bezprzewodowym ładowaniem elektryków, czy prototypowanie technologii w druku 3D. Ford nawiązał także współpracę z Solid Power - wiodącym producentem całkowicie półprzewodnikowych akumulatorów, dzięki czemu możliwe będzie zwiększanie zasięgu pojazdów oraz przestrzeni bagażowej, aby zapewnić kierowcom jeszcze większy komfort podróżowania niż obecnie.

Aby zintensyfikować badania nad technologią akumulatorów półprzewodnikowych nowej generacji, które są przeznaczone do zasilania elektryków o większym zasięgu, Ford ogłosił także utworzenie globalnego centrum doskonalenia akumulatorów Ford Ion Park. Celem powołania nowego laboratorium szkoleniowego jest przyspieszenie procesu opracowywania jeszcze wydajniejszych i bardziej przystępnych cenowo akumulatorów, które zasilą powiększającą się gamę pojazdów elektrycznych Forda, zaspokajając różne potrzeby klientów. Ponadto, Ford prowadzi badania dotyczące recyklingu akumulatorów do samochodów elektrycznych, co pozwoli w przyszłości na obniżenie kosztów produkcji baterii i ich regeneracji, oraz uniezależnienie się od importu surowców takich jak nikiel, kobalt, lit i miedź.

 

Dowiedz się więcej

PRZECZYTAJ TAKŻE: