CO MOŻE SIĘ STAĆ Z AUTEM ELEKTRYCZNYM PODCZAS DŁUŻSZEGO POSTOJU?
Przede wszystkim samochód elektryczny jest znacznie mniej narażony na problemy wynikające z przedłużającego się postoju. Chodzi tu głównie o pożądane w przypadku aut spalinowych „rozruszanie” silnika w celu przesmarowania ścianek cylindrów i ogólnie „przepracowania” spalinowego układu środkiem smarnym choćby podczas niedługiej przejażdżki. W aucie elektrycznym nie ma takiej potrzeby – oczywiście w tym przypadku równie istotne są problemy z niszczeniem elementów gumowych i gumowo-metalowych, ale w aucie elektrycznym jest ich znacznie mniej (głównie należy pamiętać o zawieszeniu). Należy również uważać na korozję (liście, zanieczyszczenia, wilgoć, ptasie odchody, blaknięcie długo nieodświeżanego lakieru itp.).
Auto elektryczne z racji znacznie prostszej konstrukcji jest jednak w mniejszym stopniu narażone na problemy powstałe w wyniku długiego postoju niż spalinowy odpowiednik. Silniki spalania wewnętrznego wymagają wręcz by co jakiś czas je rozruszać, co nie jest możliwe w przypadku przedłużającego się postoju auta. Doskonale widać to np. w działaniu hybryd plug-in. Hybrydy plug-in to auta wyposażone zarówno w napęd spalinowy jak i elektryczny. Odpowiednio duża pojemność akumulatora trakcyjnego w takim pojeździe wystarcza do tego, by krótsze dystanse pokonywać wyłącznie „na prądzie”, bez wykorzystania silnika spalinowego. Jednak każdy użytkownik hybrydy plug-in, nawet gdy pokonuje wyłącznie krótkie dystanse, z pewnością zaobserwował, że mimo jazdy w trybie elektrycznym, silnik spalinowy i tak się co jakiś czas włącza. W ten sposób komputer sterujący napędem hybrydy plug-in zapobiega niepożądanym zjawiskom pojawiającym się w nieużywanym silniku spalinowym.
W przypadku aut wyłącznie elektrycznych coś takiego jak układ smarowania silnika w ogóle nie występuje. Sama konstrukcja silnika elektrycznego jest znacznie prostsza niż jakiegokolwiek silnika spalania wewnętrznego (tak naukowo określa się silniki spalinowego). Z jednej strony upraszcza to mechanikę i serwis tego typu pojazdów (dzięki czemu eksploatacja auta elektrycznego jest tańsza nie tylko ze względu na tańsze paliwo – prąd, ale także na tańszy serwis), z drugiej niweluje szereg problemów, które powstałyby podczas długiego postoju takiego samochodu.
Najważniejszym elementem, o który powinniśmy zadbać w przypadku planowanego dłuższego postoju auta elektrycznego jest bateria. Czas wyjaśnić dlaczego tak jest.
CZY SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY TRACI ZASIĘG PRZY DŁUŻSZYM POSTOJU?
Przede wszystkim warto pamiętać o jednej złotej zasadzie w przypadku planowanego dłuższego postoju auta elektrycznego: unikaj skrajności! Bateria takiego samochodu przed dłuższym postojem nie powinna być ani w pełni naładowana, ani też zbyt rozładowana. Dlaczego? Zacznijmy od pierwszego scenariusza, czyli pełne naładowanie.
Akumulatory litowo-jonowe, a takie są dziś powszechnie stosowane w samochodach elektrycznych, w przypadku, gdy są w pełni naładowane i pozostawione w takim stanie przez dłuższy czas ulegają degradacji. Niektórzy, być może w dobrej wierze, przed dłuższym postojem auta elektrycznego chcą naładować je do pełna, wierząc, że w ten sposób unikną samoczynnego rozładowania długo stojącego auta. Z jednej strony to prawda, ale w takim przypadku zapominamy (lub nie jesteśmy świadomi) o innym problemie – degradacji w pełni naładowanych i nierozładowywanych ogniw litowo-jonowych. Zjawisko to wynika z procesów fizyczno-chemicznych zachodzących w baterii. Eksperci zalecają, by akumulator trakcyjny samochodu elektrycznego przed dłuższym postojem był naładowany w stopniu nie wyższym niż 80 proc, ale też nie niższym, niż 50 proc. 80 proc. energii w akumulatorze to ilość na tyle niska, że nie spowoduje degradacji elektrolitu w ogniwach litowo-jonowych akumulatora, a 50 proc. to ilość energii wystarczająca, by akumulator nie uległ rozładowaniu nawet po bardzo długim czasie i przy oddziaływaniu wielu czynników środowiskowych, takich jak upał czy silny mróz. Szacowana utrata energii w wyniku samorozładowania się baterii litowo-jonowej to ok. 2 proc. pojemności na miesiąc.
Więcej informacji na temat eksploatacji auta elektrycznego podczas silnych mrozów, czy podczas upałów znajdziecie na naszym blogu.