PRZYWILEJE KIEROWCÓW HYBRYD I SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH - POZNAJ KOMPENDIUM FORD

3 PAŹDZIERNIKA, 2022

Polityka Unii Europejskiej z zakresu ochrony środowiska jest skoncentrowana na zwiększaniu odnawialnych źródeł energii, ograniczaniu energii elektrycznej z węgla i atomu, oraz redukcji emisji CO2 do atmosfery. Jednym ze sposobów na poprawę sytuacji ekologicznej stała się elektromobilna transformacja transportu, związana z odchodzeniem od napędu spalinowego na rzecz popularyzacji pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Pośród zalet posiadania pojazdu elektrycznego kierowcy szczególną uwagę zwracają na niskie koszty eksploatacji, dużo mniejszą awaryjność w porównaniu do pojazdów konwencjonalnych, oraz wysoki komfort jazdy i liczne udogodnienia. Sposobów na przekonanie kierowców do zmiany samochodu spalinowego na pojazd hybrydowy lub elektryczny jest wiele. Wśród nich są regulacje prawne, przywileje podatkowe oraz finansowe, które dotyczą zarówno przedsiębiorców, jak i osób prywatnych. Choć Polska jest w fazie tworzenia kompletnego ekosystemu, który umożliwia rozwój elektromobilności, już na ten moment wdrożono szereg udogodnień dla posiadaczy samochodów z zerową emisją. Zalicza się do nich m.in. uzyskanie dofinansowania do zakupu, zwolnienie z opłat parkingowych, możliwość parkowania na specjalnie oznaczonych miejscach postojowych czy poruszanie się buspasami.

KORZYŚCI Z POSIADANIA AUTA ELEKTRYCZNEGO LUB HYBRYDOWEGO ZA GRANICĄ

Rozwój elektromobilności w krajach EU jest silnie zróżnicowany. Na prowadzenie wysuwa się Norwegia, ale wysoka sprzedaż samochodów na prąd notowana jest także w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech. Czynnikiem ograniczającym dynamiczny rozwój sprzedaży pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest ich cena, nic więc dziwnego, że popyt na pojazdy zeroemisyjne jest silnie skorelowany z zachętami finansowymi. W związku z tym w wielu krajach zostały przyjęte rozwiązania, które mają za zadanie zniwelować różnicę ceny między autem EV a ICE. Należą do nich m.in.: rezygnacja z 50-100% podatku VAT przy zakupie pojazdu EV, rezygnacja z 50-100% podatku akcyzowego przy zakupie pojazdu EV, czy dopłaty kwotowe do zakupu pojazdu EV. Pod względem liczby samochodów z napędem elektrycznym od kilku lat przoduje Norwegia, co ma związek z czołową pozycją tego kraju w dziedzinie produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, przez co może uchodzić za wzór pod oboma względami. Źródłem sukcesu samochodów elektrycznych w Norwegii jest także wysoka świadomość konsumentów w zakresie ekologii, penalizacja aut spalinowych (wysokie podatki związane z ich zakupem), system zachęt finansowych i drogowych (zwolnienie z 25% podatku VAT - pobieranego od samochodów ze spalinowym silnikiem, zwolnienie z opłat za drogi, darmowe ładowanie i parkowanie, jazda bus pasami) oraz duże nasycenie infrastruktury ładowania. Warto podkreślić, że dzięki uldze podatkowej Norwegia jest jednym z nielicznych krajów, w których ceny pojazdów elektrycznych są porównywalne z cenami aut tej samej klasy wyposażonych w silnik konwencjonalny. Na szczęście rozwój elektromobilnych technologii dąży do obniżenia cen akumulatorów, co w wymiarze globalnym jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność pojazdów elektrycznych. Coraz niższe ceny baterii spowodują, że koszty pojazdów zeroemisyjnych będą się stopniowo zrównywać z kosztami zakupu samochodu z silnikiem spalinowym, a docelowo będą nawet tańsze.

Ford Mustang Mach-E & E-Transit

JAKIE PRZYWILEJE MAJĄ KIEROWCY SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH W POLSCE?

Komplementarnym elementem rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce jest ustawa o elektromobilności, która stanowi skuteczne narzędzie do dekarbonizacji sektora transportu i realizacji celów klimatycznych. Polska idąc śladem wielu europejskich krajów wprowadziła szereg przywilejów i korzyści dla posiadaczy pojazdów nisko i zeroemisyjnych. Zadbano o cztery istotne czynniki pobudzające rynek elektromobilności – system zachęt finansowych, infrastrukturę i świadomość społeczną. Brakującym ogniwem z przywołanej powyżej Norwegii są negatywne zachęty dla właścicieli aut z silnikami spalinowymi. Plan Rozwoju Elektromobilności nie założył rozwiązania penalizującego samochody spalinowe, a jedynie zmiany w podatku akcyzowym, które mają być korzystne dla użytkowników pojazdów elektrycznych. Jednym ze sposobów przekonania kierowców do nabycia samochodów wykorzystujących napęd alternatywny jest właśnie zwolnienie z akcyzy. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia podatkowego jest złożenie wniosku do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia, które potwierdza zwolnienie od akcyzy za zakup samochodu elektrycznego, hybrydy plug-in o silniku spalinowym o pojemności mniejszej niż 2000 cm³ czy też samochodu napędzanego wodorem. Oprócz zwolnienia z akcyzy, niewątpliwą korzyścią dla właścicieli samochodów z napędem alternatywnym jest także większy limit amortyzacji, czyli odpisu z tytułu zużycia, który wynosi 150 000 złotych dla klasycznych samochodów spalinowych oraz napędzanych za pomocą silnika hybrydowego i 225 000 złotych dla samochodów w pełni elektrycznych. Oprócz wyszczególnionego już zwolnienia z akcyzy i wyższego limitu amortyzacji, do zachęt motywujących do nabywania samochodów elektrycznych zalicza się także:

  • możliwość skorzystania z dofinansowania na zakup nowego samochodu elektrycznego (do 27 tys. zł dla osób fizycznych i do 70 tys. zł dla przedsiębiorców)
  • możliwość bezpłatnego parkowania w miastach (na podstawie lokalnych przepisów)
  • możliwość korzystania z buspasów (do 2025 r.)
     

PROGRAM "MÓJ ELEKTRYK" – DOPŁATA DO AUTA ELEKTRYCZNEGO

Do wzrostu rejestracji nowych samochodów elektrycznych z całą pewnością przyczynia się wzrost dotacji rządowych dla tego rodzaju pojazdów. "Mój Elektryk" to program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, uruchomiony w lipcu 2021 roku, polegający na dofinansowaniu zakupu samochodów elektrycznych przez firmy oraz osoby fizyczne. Dla nabywców indywidualnych maksymalna kwota dofinansowania wynosi 18 750 zł lub 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny (w przypadku rodzin wielodzietnych nie obowiązuje limit ceny pojazdu, podczas gdy standardowo wynosi on 225 000 zł). Dzięki temu w ramach programu „Mój elektryk” beneficjenci KDR mogą nabyć z rządową dopłatą Forda Mustanga Mach-E, luksusowego i innowacyjnego elektryka o niesamowitych osiągach. Dotację można też wykorzystać w przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego auta. Szczególnie pozytywne efekty programu „Mój Elektryk” odnotowuje się w segmencie samochodów użytkowych. Atrakcyjna kwota dotacji wynosząca do 70 tys. zł oraz brak limitu cenowego sprawiły, że w I półroczu 2022 r. w Polsce zarejestrowano ponad trzy razy więcej zeroemisyjnych dostawczaków niż w I połowie roku 2021. Elektryczne samochody dostawcze stają się coraz bardziej praktyczne z perspektywy kierowców – zasięg niezawodnego Forda E-Transita na jednym ładowaniu to nawet 309 km, co wystarcza do realizacji zadań miejskiej logistyki, i to z nawiązką. Złożenie wniosku o dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych dla nabywców indywidualnych i firm jest szybkie i proste, bowiem można zrobić je drogą on-line. Kolejnym źródłem wsparcia dla posiadaczy samochodów elektrycznych są ulgi na poziomie samorządowym.

Go-Electric Mustang Mach E

DARMOWE PARKOWANIE W STREFACH PŁATNEGO PARKOWANIA

Właściciele samochodów elektrycznych mogą parkować za darmo w strefach płatnego parkowania wyznaczonych na drogach publicznych i nie jest wymagane do tego żadne dodatkowe oznaczenie samochodu w postaci np. e-plakietki, którą np. oznacza się pojazdy EV w Niemczech. Na rodzaj napędu elektrycznego wskazują zielone tablice rejestracyjne, dzięki czemu identyfikacja samochodu jako uprzywilejowanego jest zdecydowanie łatwiejsza.

Biorąc pod uwagę, że strefy płatnego parkowania na stałe wpisały się w strukturę dużych miast, możliwość postoju bez uiszczania opłat to prawdziwa oszczędność. Warto podkreślić, że darmowe parkowanie nie dotyczy samochodów hybrydowych (także typu plug-in). Jeśli właścicielem wyznaczonej strefy parkowania jest osoba prywatna, wtedy samochód elektryczny nie jest zwolniony z opłat za postój - chyba, że właściciel parkingu ustanowi inaczej, co można wyczytać z obowiązującego na danym terenie regulaminu.


JAZDA BUSPASAMI

Pośród atrakcyjnych przywilejów dla samochodów elektrycznych jest także możliwość poruszania się buspasami, które należą do stałych elementów drogowej infrastruktury, usprawniających komunikację miejską. Przemieszczanie się w godzinach szczytu pasem dedykowanym autobusom to niewątpliwie jedna z największych zalet elektryków. Docenią ją szczególnie kierowcy dużych miast, którzy borykają się jazdą w korkach oraz zależy im na oszczędności czasu oraz ekonomicznej jeździe. Ustawa o elektromobilności przewiduje, że auta elektryczne będą mogły legalnie poruszać się po buspasach do 1 stycznia 2026 roku. Wynika to najprawdopodobniej z przewidywanego do tego czasu wzrostu liczby rejestracji pojazdów zeroemisyjnych. Ostatecznie wiele będzie zależało od samorządów - zarządca drogi będzie mógł uzależnić możliwość poruszania się elektrykami po buspasach, w zależności od ilości osób poruszających się tego rodzaju pojazdami.

Samochód elektryczny

DARMOWE ŁADOWANIE AUT ELEKTRYCZNYCH

Ładowanie samochodu elektrycznego jest niezwykle proste i sprowadza się do znalezienia punktu ładowania. Dzięki aplikacji FordPass, kierowca za pośrednictwem smartfona może szybko zlokalizować najbliższą stację ładowania i uzupełnić energię w akumulatorze. Darmowe punkty ładowania najczęściej spotyka się na publicznych parkingach w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, najczęściej na terenie galerii handlowych, hoteli, punktów rekreacyjnych czy stacji paliw. Ich dostępność w porównaniu do poprzednich lat jest nieco ograniczona. Niemniej jednak w odpowiedzi na potrzeby mniejszych miast o dużym potencjale wzrostu, jak i większych metropolii, infrastruktura ładowania cały czas się rozbudowuje. Co ciekawe, na polskim rynku pojawiają nowi operatorzy czy też start-upy rozwijające usługi ładowania w modelu "free to charge", dzięki czemu kierowca może naładować swojego elektryka bądź hybrydę plug-in zupełnie nieodpłatnie. Tego rodzaju model biznesowy opiera się na generowaniu dochodów z reklam wyświetlanych na ekranach zintegrowanych ze stacjami ładowania. To właśnie umowy sponsorskie pozwalają na zapewnienie darmowego korzystania z ładowarki. Na ten moment pilotażowa sieć punktów ładowania została uruchomiona w Warszawie, ale to dopiero początek międzynarodowej ekspansji na rynku ogólnodostępnych ładowarek.


JAK TO JEST Z PRZYWILEJAMI DLA KIEROWCÓW SAMOCHODÓW HYBRYDOWYCH?

W kontekście e-mobility, dużo mówi się także o planowanym tworzeniu stref czystego transportu, do których wjazd bez ograniczeń będą miały wyłącznie pojazdy z napędem alternatywnym. Ustawa o elektromobilności umożliwia samorządom kształtować reguły wjazdu z dużą dowolnością i mniej radykalnie. Dzięki temu w niedalekiej przyszłości można spodziewać się, że do wjazdu do takich zielonych stref będą uprawnione także samochody z napędem hybrydowym, które stoją na czele elektromobilnych przemian.

Czy kierowcy posiadający hybrydy mogą korzystać z tych samych uprawnień, co właściciele elektryków? Otóż niestety hybrydy nie są tak uprzywilejowane. Jest to związane z ograniczeniami, jakie posiadają te pojazdy - hybrydy nadal korzystają z silnika spalinowego, przyczyniając się - co prawda w zdecydowanie mniejszym stopniu, ale jednak – do zanieczyszczania środowiska. Przywileje dla kierowców aut elektrycznych mają służyć jako zachęta do ich zakupu i w tym przypadku nie ma kompromisów. Warto zdawać sobie sprawę, że samochody hybrydowe to ogniwo pośrednie na drodze do pełnej elektryfikacji sektora transportu, co w dłuższej perspektywie ma się przyczynić do uzyskania przez Unię Europejską neutralności emisyjnej do 2050 roku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: